افزودنی زودگیر کننده بتن

افزودنی زودگیر کننده بتن

زودگیر کننده های بتن را به صورت کامل در یک مقاله به همین نام شرح دادیم. در این مقاله قصد داریم تا به نوع عملکرد شتاب دهنده های بتنی بپردازیم.

با ما همراه باشید.

به باور همگانی، واکنش های اولیه ترکیبات سیمان پرتلند با آب درون محلولی اند، یعنی ترکیبات در ابتدا یونیزه می شوند و سپس محصولات آبگیری در محلول شکل می گیرند. از آنجا که حلالیت محصولات آبگیری محدود است، این محصولات به شکل بلور رسوب می کنند و از محلول خارج می شوند. پدیده های سفت شدگی، گیرش و سخت شدگی خمیر سیمان از فرآیند بلوری شدن پیشرونده محصولات آبگیری سرچشمه می گیرند.

بنابراین می توان چنین انگاشت که با افزودن برخی از مواد شیمیایی حل شونده به مخلوط سیمان و آب می توان بر آهنگ یونیزه شدن ترکیبات سیمان بر روند بلوری شدن محصولات آبگیری تاثیر گذاشت و در نتیجه، گیرش یا سخت شدن خمیر سیمان را دستخوش تغییر کرد.

نیاز به سرعت بخشیدن روند کسب مقاومت، به ویژه برای بتن ریزی در هوای سرد، و کاهش زمان گیرش بتن موجب پیدایش و گسترش افزودنی های شتاب دهنده بتن شده است.

در این بخش شتاب دهنده ها مورد بررسی قرار می گیرند.

دسته بندی زودگیر کننده ها

زودگیر کننده ها براساس عملکرد و کاربردشان به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند.

1- تسریع کننده (تندگیر کننده)

2- زودگیر کننده

3- آنی گیر کننده

4- زود سخت کننده

ممکن است در برخی موارد در عملکرد این چهار گروه اصلی همپوشانی هایی وجود داشته باشد.

مکانیزم عملکرد شتاب دهنده ها

زود گیر کننده ها به طور عمده از نوع افزودنی های با عملکرد شیمیایی هستند و با تاثیر بر فرآیند آبگیری سیمان و ساختار محصولات آبگیری، این واکنش را تسریع می بخشند. آبگیری سیمان فرآیندی پیچیده است که در آن، ترکیبات مختلف سیمان علاوه بر واکنش با آب بر یکدیگر نیز اندر کنش دارند.

سیلیکات ها (C2S , C3S) و آلومینات ها (C4AF , C3S) بیشترین بخش سیمان پرتلند را تشکیل می دهند. آلومینات ها با سرعت خیلی زیادتری نسبت به سیلیکات ها هیدراته می شوند.

در واقع ، مشخصه های سفت شدن (از دست دادن روانی) و گیرش (جامد شدن) خمیر سیمان

تا حدود زیادی به وسیله واکنش های آبگیری آلومینات ها کنترل می شوند. واکنش های آبگیری سیلیکات ها و آلومینات ها اگر چه از نظر شیمیایی  به دو شیوه جداگانه انجام می شوند ولی در عمل مستقل از هم نیستند و بر یکدیگر اندرکنش دارند.

برای خرید محصولات زودگیرکننده بتن و دیگر افزودنی های بتنی که تخصص مجموعه کران کاو بتن ایران می باشد، می توانید با کارشناسان مجرب ما از طریق لینک بتن ایران در تماس باشید.