بتن غلتکی - تعریف، کاربرد و مزایای بتن غلتکی

بتن غلتکی – تعریف، کاربرد و مزایای بتن غلتکی

رفت و آمد و حمل و نقل لزوم ایجاد راه های مناسب و با دوام را برای بشر مسجل ساخته است. با وجود قدمت رویه های آسفالتی برخی از مشکلات این رویه های از جمله گسترش ترک و متلاشی شدن تدریجی رویه ها و یا مواج و صیقلی شدن آن ها، همواره ذهن کارشناسان را به خود مشغول ساخته است.
برای اولین بار بکارگیری بتن غلتکی در سدسازی شکل گرفت لیکن در ادامه و با پژوهش هایی که انجام شد، این نوع از بتن برای بکارگیری در رویه ها معرفی شد. بتن غلتکی روسازی یک همگرایی بتنی- سیمانی با اسلامپ صفر و حرارت هیدراسیون کم می باشد که به وسیله غلتک های فلزی، چرخ لاستیکی و ویبره ای متراکم می گردد.

کاربرد

از بتن غلتکی می توان در ساخت بندها و سدهای خاکی، لایه های اساسی برای بارگذاری های سنگین، محوطه های با رفت و آمد بالا مانند فرودگاه ها، بندرها و سوله های صنعتی استفاده کرد.

اقتصادی

در صورت استفاده از رویه های بتنی به طور میانگین هزینه های ساخت، بهره برداری و نگهداری، 25 تا 50 درصد در مقایسه با رویه های آسفالتی کاهش می یابند. این امر به دلیل کاهش هزینه های ساخت ناشی از قیمت کمتر مصالح، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در دوره ی بهره برداری و کاهش هزینه مصرف و سوخت می باشد.
همچنین به یاد داشته باشید که، روش اجرای بتن غلتکی در مقایسه با رویه آسفالتی بسیار سریعتر صورت می پذیرد.

زیست محیطی

یکی از اصول اساسی در ساخت بتن غلتکی، بهره وری کامل از مصالح طبیعی در دسترس و منابع محلی است.
به دلیل صرفه جویی در بکارگیری مصالح در لایه های بتنی آسیب کمتری به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می گردد.
بکارگیری رویه های بتنی سبب کاهش برداشت از منابع نفتی و نیز جلوگیری از ورود این مواد به محیط زیست می شود.