روش تاپ دان

روش تاپ دان

همیشه دیده ایم که در ساختمان سازی روشی معمول وجود دارد، که ساخت و ساز از پایین به بالا می باشد، اما در این روش تاپ دان این اتفاق به صورت های دیگری رخ می دهد. در این مقاله روش های مختلف این نوع ساخت و ساز را مورد بررسی قرار می دهیم.

در این روش ابتدا گودبرداری انجام می شود که هم زمان با پایدارسازی دیوارهای گود به تراز کف رسیده و اجرای فونداسیون سازه آغاز می شود.
سپس نسبت به ساخت ستون ها و طبقات از تراز کف پی اقدام کرده و ساخت را تا آخرین طبقه ادامه می دهیم. به این روش سازه معکوس نیز گفته می شود.

با هم بخوانیم :  ماستیک پلی یورتان قوی ترین ماستیک

تاپ دان

کاربرد این روش در ساخت سازه ها

حال سوال این جاست که در چه مواردی از این روش استفاده می شود؟

اولین بار از این روش در دهه هفتاد برای ساخت تونل های زیرزمینی برای حرکت مترو استفاده شد که در نوع خود انقلابی در صنعت ساخت و ساز بوده است.
استفاده از روش سازه معکوس برای ساختمان هایی که محدودیت فضایی دارند، یا با محدودیت زمانی رو به رو هستند  هم مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مواردی که می توان از این روش استفاده کرد، مکان هایی است که در آن ها سطح آب های زیر زمینی بالا بوده و حفاری و اجرای فونداسیون با مشکل رو به رو خواهد شد.
در چنین مواقعی می توان با استفاده از دیوار دیافراگمی و شمع های عمیق
مشکل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی را تا اندازه زیادی رفع کرد.

کاربرد این روش مختص ساخت وسازه های زیرزمینی و برج های بلند با زیرزمین های عمیق بوده و عمدتاً در زمین های سست که نیاز به اجرای سازه حفاظت گود جهت جلوگیری از ریزش دیوارهای حفاری وجود دارد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

یکی از مزیت های استفاده از روش تاپ داون یا سازه معکوس بالا رفتن سرعت ساخت سازه ها می باشد.
چرا که در این روش پس از اجرای قسمتی از طبقه های زیرین می توان به صورت هم زمان ساخت طبقه های بالایی را نیز آغاز کرد، که همین امر باعث ایجاد تسریع در فرآیند ساخت و ساز می شود.
در کنار افزایش سرعت اجرای پروژه بدون شک هزینه های جانبی دیگر هم چون نگهداری از مصالح ساختمانی، تامین مصالح و نیروهای انسانی نیز کاهش می یابد.