هرچیزی که در خصوص زنگ زدن میلگرد در بتن باید بدانید! آرماتور ها به دلایل مختلفی مانند وجود اکسیژن در بتن ، رطوب ، یون های مضر و شرایط محیطی متفاونت و پیچیده ، زنگ میزنند ، دچار خوردگی می شوند و نهایتا باعث از بین رفتن فیلم اکسیدی فولاد و بالا رفتن حجم میلگرد می شود. بتن مسلح همراه با میلگرد های فولادی ، پرکاربردترین مصالح کامپوزیتی است و در صنایع کوچک و بزرگ مختلف مانند تیر برق های درون شهری و برون شهری ،راهسازی و شهرسازی ،اسکله ها و کارخانه ها و غیره استفاده می شود.

به صورت کلی با توجه به مدفون بودن آرماتورهای درون سازه و عدم حضور رطوبت و اکسیژن احتمال خوردگی خیلی پایین است. در سیمان و بتن تازه که PH بالای 9 دارند لایه نازک ایجاد شده روی آرماتور از اکسیده شدن یا از بین رفتن میلگرد جلوگیری می کند. در بتن هایی با PH بالاتر از 12 و با توجه به لایه محافظ آرماتور هیچ وقت میلگرد از بین نمی رود مگر آنکه این لایه به سبب آسیب دیدن نتواند مانع نفوذ رطوبت و اکسیژن شود که با توجه به میزان این نفوذ ، آرماتور خراب می شود.

در سازه هایی در مجاورت آب شور ، رطوبت زیاد است و به دلیل نفوذ یون کلراید لایه محافظ از بین می رود ولی با توجه به نبود اکسیژن ، عمل خوردگی آرماتور با سرعت پایین انجام می شود.

میزان مجاز زنگ زدگی میلگرد جهت استفاده در بتن

در خوص زنگ زدن میلگرد در بتن می توان گفت که بر خلاف تصور عامه (و قشر عظیمی از مهندسین ما) زنگ زدگی آرماتورها به هیچ عنوان باعث کاهش چسبندگی بتن با فولاد نمی شود.زنگ زدن میلگرد در بتن.

آزمایشات انجام شده در دانشگاه ویرجینیای غربی نیز تایید نمود که زنگ آرماتورها اثر معکوس بر روی چسبندگی ندارد.

هنگامی که آرماتور به نحو بسیار بدی زنگ زده باشند ، سطح مقطع عرضی ممکن است به میزانی کاهش یافته باشد که آرماتورها جهت استفاده مناسب نباشند. این امر را می توان با تمیز کردن و وزن نمودن یک قطعه از آرماتور جهت اطمینان از براورده شدن مشخصات کنترل نمود.

آرماتور و نقش آن در ساختمانهای بتنی

زنگ زدن میلگرد در بتن و فولاد :  آلیاژی از اهن بوده که در اثر سوزاندن کربن آهن خام سفید و هم جوش کردن آن با کمی کربن و اضافه نمودن برخی عناصر دیگر به دست می آید .

فولاد را به روش های ریختن ، آهنگری ، نوردیدن ، کشیدن و پرس کردن شکل می دهند . از مشخصات فولادهای ساختمانی می توان به حداقل مقاومت نهایی فولاد ، در آزمایش کشش استاندارد اشاره نمود ، که این مقاومت را با واحد مگا پاسکال و با نماد ST نمایش می دهند . از جمله فولاد ST37 ( عدد ۳۷ معرف مقاومت کششی نهایی فولاد با واحد مگا پاسکال می باشد. )

فولاد به شکل ورقه یا تسمه ، تیر آهن نیم رخ I ، نیم رخ ناودانی U ، نیم رخ و غیره در ساختمان مصرف می شود.

دلایل از بین رفتن آرماتور در زنگ زدن میلگرد در بتن

در خصوص زنگ زدن میلگرد در بتن . دلایل مختلفی که ممکن است باعث از بین رفتن آرماتور و ضعیف شدن بتن می شود را در ادامه توضیح می دهیم. این عوامل هرکدام به نوع و سرعت متفاوت باعث خوردگی میلگرد می شوند. رطوبت، دمای سازه و نوع میلگرد، اکسیژن، مقاومت الکتریکی، پوشش بتن، ضخامت بتن ریزی ، پوشش آرماتور، کیفیت فولاد آرماتور، درزها و ترکهای ایجاد شده روی بتن، شرایط محیطی مختلف، نوع پوشش بتن، نوع افزودنی های استفاده شده در تولید بتن و غیره.

در خصوص زنگ زدن میلگرد در بتن می توان گفت که برای از بین بردن موارد فوق و بالا بردن کیفیت و دوام سازه افزودنی های بتن و محصولات مختلفی در شرکت کران کاو بتن ایران تولید و عرضه می گردد ، برای دریافت اطلاعات دقیق تر می توانید با بخش فنی کران کاو بتن ایران تماس بفرمایید.