فوم بتن

فوم بتن چیست؟

فوم بتن  یکی از نوین ترین مصالح ساختمانی می باشد که برای ساخت بلوک سقفی ، کف سازی ، شیب بندی و …. بکار گرفته می شود. فوم بتن بیشتر از ترکیب سیمان ، ماسه بادی ، آب و فوم کفزا ساخته می شود که در پایان یک ماده متخلخل و سبک تولید می گردد. فوم کفزا ماده ای شیمیایی بر پایه پروتئین حیوانی می باشد. به این نوع  بتن، بتن سبک نیز گفته می شود.وزن این نوع بتن در حدود ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلوگرم در متر مکعب می باشد.

کاربرد های فوم بتن

همان طور که پیشتر ذکر گردید از این مصالح در کف سازی و شیب بندی استفاده می کنند. همچنین، به منظور پر کردن حفره فاضلاب، تونل ها و زیرسازی راه ها، نیز از این نوع بتن بکار گرفته می شود. استفاده از این مصالح در کف سازی علاوه برکاهش وزن سازه به دلیل سبکی وزن فوم بتن ، موجب ایجاد عایق حرارتی شده و از نفوذ حرارت و گرما در فصل های گرم سال جلوگیری می کند. علاوه بر این، سرعت اجرای این نوع از بتن نیز بالا می باشد.

فوم بتون در ساخت بلوک های سبک مورد استفاده قرار می گیرد. بکارگیری این نوع بلوک ها در ساختمان سازی علاوه بر کاهش وزن سازه ، سرعت اجرای عملیات را نیز افزایش می دهد. شایان ذکر است جا به جایی این نوع بتن نیز بسیار آسان می باشد. از این مصالح می توان برای ساخت دیوارهای یکپارچه نیز استفاده کرد. از این دیوارها در ساخت سردخانه ها ، گرم خانه ها و همچنین اتاق های آکوستیک بهره می برند.

کران کاو بتن ایران | کاربرد های فوم بتن

روش اجرای فوم بتن

برای ساخت این نوع از مصالح ، سیمان ، ماسه بادی و آب را با استفاده از دستگاه ساخت فوم بتن ترکیب می نمایند. در مرحله بعد برای ساخت کف ، فوم کفزا را با فشاربالا به مخلوط اضافه می کنید. پس از اختلاط کامل ، بتن با استفاده از دستگاه پمپاژ به ضخامت ۱۰ سانتی متر در محل های از پیش تعیین شده تخلیه می گردد. شایان ذکر است که پس از اجرای بتن در کمترین حالت می بایست تا ۳ روز سطح آن را مرطوب نگه داشت تا از ایجاد ترک های سطحی جلوگیری شود.

برای مشاهده مقالعه های مرتبط با کاربرد های فوم بتن روی لینک کلیک کنید.