کاربرد پودر سخت کننده و ویژگی های آن

یکی از عواملی که در دراز مدت باعث تخریب بتن و از بین رفتن آن می شود سایش سطح آن می باشد. سایش سطح بتن و در نتیجه نفوذ آب ،حرارت ، سرما و همچنین مواد اسیدی می تواند به مرور بافت بتن را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت نیز از بین رفتن آنرا در پی خواهد داشت. اما با استفاده از پودر سخت کننده دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهید بود.

سطح بتن بسیار صاف و بدون ترک باقی خواهد ماند. پودر سخت کننده که با استفاده از ژل میکروسیلیس تولید می شود ، می تواند مقاومت سطح بتن را افزایش داده و از ترک خوردن آن جلوگیری به عمل آورد. امروزه از این پودرها به دلیل تاثیر گذاری بسیار خوب استفاده زیادی میشود و می توانند دوام و عمر سازه های بتنی که بسیار حائز اهمیت نیز هستند را تا حد زیادی افزایش دهد.

خواص و تاثیر پودر سخت کننده

تمام سطح بتن با استفاده از پودر سخت کننده بصورت یکپارچه سخت و سفت خواهد شد و بتن می تواند مقاومت بالاتری را در برابر عوامل مختلف از خود نشان دهد. پودرهای سخت کننده برای اجرا در سطوح داخلی و خارجی مناسب هستند و تفاوتی ندارد که آنرا برای چه قسمت هایی از سازه استفاده کنید. در استفاده از پودر سخت کننده با مشکلی مواجه نخواهید بود زیرا از مزیت های این نوع پودرها مربوط به سهولت در اجرای آن میباشد. سیکلهایی همانند ذوب و یخبندان که با قدرت بالا میتوانند باعث آسیب رساندن به بتن شوند در مواجهه با پودر سخت کننده ای که در بتن به کار میرود کارایی خود را از دست خواهند داد.

با ما بخوانيد : ژل ميكروسيليس (نوعي سخت كننده )

كاربرد پودر سخت كننده

بتن ضد سایش در انواع سازه های بتنی از جمله مسلح و غیر مسلح کارایی دارد. بیشترین کاربرد بتن ضد سایش مربوط به استفاده از آن در جاهايی باشدکه بتن در حالت اکسپوز قرار دارد.

به این معنا که سطح بتن با فضای بیرون ارتباط دارد. دلیل آن هم این است که در چنین سازه هایی است که بتن بیشتر در معرض آسیب های محیطی از قبیل مشكلات فیزیکی یا برخورد مواد شیمیایی قرار می گیرد. از مصارف ديگر بتن ضد سایش در سازه هایی نظیر مخازن آب بندی، منابع بتنی ، تونل ها و کانال های انتقال آب استفاده می شود. در چنین فضاهایی که بتن خصوصاً با آب سر و کار دارد، احتمال ساییدگی و آسیب بتن به صورت شیمیایی بالاست.

در سازه هایی نظیر عرشه‌ی پل ها و پارکینگ ها نیز که احتمال سایش بسیار بالاست ، بتن ضد سایش کاربرد فراوانی دارد. در پروژه هایی که نیاز داشته باشیم تا از بتن با نفوذپذیری کم استفاده کنیم، می توان از بتن ضد سایش بهره برد، چرا که این نوع بتن نفوذ پذیری بسیار پایینی دارد.

1 . کف سازی سالن ها و محوطه کارخانه های صنعتی
2 . پارکینگ و محل استقرار ماشین آلات
3 . سکوهای بارگیری و سوخت گیری خودروها
4 . سردخانه صنعتی، تعمیرگاه و کارواش
5 . نیروگاه و محل نصب توربین و ژنراتور
6 . انبار و آشیانه هواپیما
7 . محل فرود و برخاستن هلیکوپتر

روش مصرف پودر سخت کننده سطح بتن:

پـس از اتمام بتن ریزی هنگامی که بتن تا حدودی سفت گردید و هنوز خیس می باشد ( فرورفتگی تقريبي ۵ میلی متر ) عمل پخش پودر روی سطح بتن به میزان توصیه شده انجام گرفته و سطح بتن بوسیله ماله پروانه ای , پرداخت شود. عملیات پرداخت حداقل دو مرتبه بايد صورت بگيرد ، تارسیدن به سطح کاملا” صاف و صیقلی ادامه داده شود.

نكات ايمني :

پودر سخت کننده بتن در دسته مواد مضربرای سلامتی انسان و محیط زیست قرار ندارد ، با این وجـود هرگز نباید توسط انسان بلعیده شود یا با چشم تماس مستقيم پیدا کند. به همين خاطر توصیه می شود در هنگام استفاده از این ماده حتما از دستکش ، ماسک و عینک ایمنی استفاده شود. در صـورت تماس باچشم یا پوست سریعا با آب فراوان شستشو داده شود. درصورت بلعیده شدن فورا به پزشک مراجعه شود. قابل ذكر است كه این ماده آتش زا نیست . برای تهیه پودر سخت کننده از بهترین نوع پیشنهاد میکنیم تا شرکت بتن ایران را که یکی از عرضه کنندگان محصولات بتنی بصورت تخصصی میباشد را انتخاب نمایید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت بتن ایران به بررسی این موضوع مهم که کاربرد پودر سخت کننده بتن چیست و چه ویژگی های دارد به صورت کامل پرداخته ایم و تمامی نکات لازم را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.