آزمایش اسلامپ چیست؟ در ساخت و تولید بتن آزمایش های مهم زیادی باید انجام شود که براساس نتایج آنها میزان اختلاط مصالح اولیه بتن مشخص می شود. یکی از این آزمایش ها، عدد اسلامپ بتن است. عدد اسلامپ عددی است که با ظرف اسلامپ و برای اطلاع از میزان کارائی ، روانی و افت بتن محاسبه می شود. ابعاد دیگر کارائی بتن با آزمایش های دیگر محاسبه می شود. ظرف اسلامپ یک استوانه مخروطی است که 30-45cm ارتفاع دارد.

زیر استوانه صفحه فلزی قرار گرفته است. از سر باریک تر استوانه ، بتن را درون ظرف می ریزند و تکان می دهند ، سپس به آرامی و بدون برخورد لبه های مخروط با ملات بتن ، آن را برمی داریم ، بتن خارج شده از ظرف کمی پهن می شود و ارتفاعش از ارتفاع ظرف اسلامپ کمتر می شود. سپس ارتفاع بتن را از ارتفاع ظرف اسلامپ کم می کنیم تا آزمایش اسلامپ کامل شود و عدد اسلامپ بدست آید. با عدد بدست آمده می توان نسبت آب به سیمان را کنترل کرد. هدف دیگر محاسبه عدد اسلامپ تشخیص و ریخت با لوله یا پمپ و غیره است.

آزمایش اسلامپ باید حداکثر 5 دقیقه بعد از اختلاط انجام شود، داخل قالب را کمی خیس می کنیم و روی ورقه فلزی آن می گذاریم. با پا یا وسیله مناسب دیگر دسته های ظرف اسلامپ را محکم می گیریم و نمونه تهیه شده از ملات بتن را روی آن میریزیم بعد از حدود دو دقیقه و سی ثانیه ظرف را بدون چرخش و حرکت جانبی برمی داریم سپس میزان فرونشست بتن را حساب می کنیم.

به این صورت که از بالا ترین نقطه بتن تا ارتفاع مخروط اسلامپ اندازه می گیریم. در تمام مدت آزمایش اسلامپ نباید نمونه بتن یا آزمایش در معرض نور مستقیم خورشید یا وزش باد باشد.

شاریط مختلف مثل دما محیط ، فاصله محل بتن ریزی با محل اختلاط و غیره در نتیجه آزمایش تاثیر گذار است که باید توسط نیروهای متخصص در نظر گرفته شود تا بتی با کیفیت مناسب در سازه بکار گرفته شود.

آشنا شوید : انواع آزمایشات شرکت کران کاو بتن ایران

عوامل موثر بر آزمایش اسلامپ 

  1. ویژگی‌ها و جزئیات مواد مورد استفاده در بتن، مانند سنگدانه‌ها، عیار سیمان ، نحوه‌ ی مخلوط کردن و میزان رطوبت بتن.
  2. ویژگی‌های شیمیایی و مقدار استفاده از مواد افزودنی بتن و نوع آن‌ها
  3. میزان هوای موجود در بتن
  4. نحوه‌ ی مخلوط کردن و انتقال بتن
  5. روش مورد استفاده در آزمایش اسلامپ
  6. میزان آب مورد استفاده در بتن
  7. میزان زمان سپری شده از هنگام مخلوط کردن بتن

محاسن آزمایش اسلامپ بتن

  • آزمایش مخروط اسلامپ وارونه یک آزمایش دینامیکی است که روانیت بالای بتن الیافی را در نظر می گیرد.
  • آزمایش ساده است و نتایج مستقیمی بدست می دهد.
  • وسایل آزمایش را به سادگی می توان تهیه نمود.

معایب آزمایش اسلامپ بتن

  • این آزمایش فقط برای مخلوط های بتنی با اسلامپ کمتر از 5 cm مناسب می باشد.
  • انجام آزمایش سخت می باشد. پر کردن مخروط وارونه اسلامپ توسط بتن بگونه ای که هیچ بتنی از سوراخ نگذرد نیاز به مهارت دارد.
  • ضمناً، ویبراتور باید مستقیماً بسمت پایین و مرکز مخروط در یک مدت معین نصب شود.
  • فاصله خالی در پایین مخروط وارونه برای بعضی از اندازه های سنگدانه ها و بعضی از طولهای الیافها خیلی کوچک است.
  • بعضی از تارها ممکن است به دور ویبراتور بپیچند.

پارامترهای مهم آزمایش استاندارد نشده اند ؛ بنابراین ، آزمایشاتی که با ویبراتورهای متفاوت انجام شود را نمی توان با یکدیگر مقایسه نمود. خطای آزمایش کننده در تعیین واقعی زمان توقف آزمایش مطرح می باشد.

جمع بندی
در این مقاله از سایت بتن ایران به بررسی این موضوع که آزمایش اسلامپ چیست و چه کاربردی دارد به صورت کامل پرداختیم و تمامی موارد را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.