اصول بتن ریزی در هوای سرد شامل چه مواردی می شود؟ بتن یکی از مهمترین مصالح ساخت سازه های مختلف است ، بتن که با ترکیب آب و سیمان و شن و ماسه تولید می شود ، می تواند ساختمانی را تا سالیان دراز نگه دارد ولی گاهی با درصد ترکیب نادرست یا شرایط جوی یا دمای نامناسب تاثیرات منفی زیادی روی کیفیت و استحکام بتن می گذارد و باعث کم کار شدن یا از بین رفتن بتن می شود.

این تاثیرات منفی روی بتن ، اجرای بتن ریزی در هوای سرد یا دمای پایین است. اگر هنگام بتن ریزی در سرما اصول و قواعد کار رعایت نشود، بتن خیلی راحت ترک می خورد و استحکام خود را از دست می دهد.

با توجه به زمان بر بودن ساخت و ساز عملا امکانش نیست که در زمان سرما کار را تا فصل گرما متوقف کنیم. از این رو به علت نیاز به تداوم کار در فصل سرما باید خود را آماده مقابله با این موضوع کنیم و اصول بتن ریزی در هوای سرد را فرا بگیریم تا هم کار بدرستی انجام شود و هم وقفه در کار ایجاد نشود.

بتن ریزی در هوای سرد دردسرهایی دارد ، چرایی این موضوع بسیار ساده است، حدود یک سوم ملات بتن را آب تشکیل می دهد که از اجرای مهم ملات بتن و بسیار تاثیر گذار در تولید بتن مستحکم است. آب هم ماده حساس به دما است و در دمای پایین عنصر آب ماهیت فیزیکی خود را تغییر می دهد. از این رو یخ زدن آب باعث عدم اختلاط مناسب ملات بتن و در نتیجه تشکیل بتن بی کیفیتی می دهد. اگر امکانش نیست از بتن ریزی در دمای زیر 5 درجه جلوگیری شود، باید دمای بتن را بالاتر نگه داریم تا سایش بتن در کوتاه مدت جلوگیری شود.

در دمای پایین واکنش هیدراتاسیون سیمان به خوبی انجام نمی شود ، حتی اگر آب روان و بدون یخ زدگی باشد باز هم این مقوله باعث ساخت بتن می شود که راحت خرد می شود و استحکام ندارد.

مواد مورد نیاز بتن ریزی در هوای سرد

یکی از بهترین و اصولی ترین راه های مقابله با این موضوع استفاده از ضد یخ بتن KBIFREEZ که روش مهندسی و علمی است و در تمام مراحل بتن ریزی از یخ زدن آب اختلاط جلوگیری می کند. ولی ضد یخ قادر به افزایش و بالا نگه داشتن دمای آب نیست . پس با وجود پایین آوردن نقطه انجماد آب باز هم امکان واکنش ناپذیری سیمان و خطر افت کیفیت سازه وجود دارد. محصول دیگری که برای کنترل عمل هیدراتاسیون پیشنهاد میشه زودگیر پودری است که باعث می شود بتن زودتر مراحل سفت شدن را طی کند.

هنگام اجرای بتن ریزی در هوای سرد نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از زودگیر
  • استفاده از ضد یخ مرغوب
  • گرم نگه داشتن قالب و آرماتور
  • پوشاندن بتن

برخی از قسمت‌های ساختمان به شدت تحت تأثیر سرما قرار دارند و باید شرایط لازم برای آنها فراهم شود. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

پروژه‌های مرتفع:
بتن ریزی در ارتفاع کار بسیار سختی است و به تجهیزات ویژه مانند بالابر و پمپاژ نیاز دارد ،حال اگر این پروژه در هوای سرد انجام شود با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.

فونداسیون:
فونداسیون یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک سازه به شمار می‌رود که حجم بالایی بتن مصرف کرده و در معرض انجماد شدید قرار دارد.

ستون‌ها و پل‌های ساختمانی:
این دو بخش از یک سازه بتنی وزن زیادی تحمل می‌کند و استحکام اسکلت سازه به این دو قسمت بستگی دارد. با توجه به اینکه بتن ریزی ستون‌ها و پل‌های ساختمانی با سرعت کم و به کمک نیروی انسانی اجرا می‌شود، هوای سرد و شدت باد می‌تواند ساخت و ساز آنها را به شدت مشکل ساز کند.

برای خرید محصولات مورد نیاز جهت استفاده در هنگام بتن ریزی در هوای سرد می توانید با بخش فروش کران کاو بتن ایران تماس بفرمایید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت بتن ایران به بررسی این موضوع مهم پرداختیم که اصول بتن ریزی در هوای سرد به چه صورت است. موارد لازم را مورد بررسی قرار دادیم و مهم ترین نکات در این خصوص را برای شما عزیزان شرح دادیم. شما عزیزان می توانید برای مطالعه مقالات بیشتر بتن می توانید به بخش مقالات سایت مراجعه کنید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.