افزودنی های کندگیر کننده

افزودنی های کندگیر کننده و مراحل اجرا

همان طور که در مقاله دیر گیر کننده های بتنی – مزایا و معایب خواندیم ، وقتی سیمان را با آب مخلوط کرده برای موارد مختلف در برخی مواقع نیازمند یک مایع روان و با همان خاصیت چسبندگی هستیم ، تا بتوانیم در برخی نقاط استفاده کنیم و این کار به طول بیانجامد ، از همین رو از کندگیرکننده ها استفاده میکنیم و در این مقاله به شرح شرایط آن می پردازیم. ایجاد تاخیر در گیرش بتن در بسیاری موارد مانند بتن ریزی در هوای گرم و مناطق گرمسیری، حمل و نقل های طولانی، کسب زمان لازم برای ریختن و پرداخت کردن بتن، هماهنگی با سرعت حرکت قالب لغزنده، کنترل دمای آبگیری به خصوص در بتن های حجیم یا بروز وقفه در عملیات بتن ریزی ضروری است که می تواند با استفاده از افزودنی های کندگیر کننده امکان پذیر شود.

مراحل پروسه کند گیری

1- فرآیند آبگیری سیمان

2- حل شدن آمیزه های سیمان

3- شکل گیری و رسوب کردن محصولات آبگیری

4- سینتیک آبگیری سیمان

5- سفت شدگی و گیرش خمیر سیمان

     * پدیده سفت شدگی

     * پدیده جامد شدگی

تعریف و دسته بندی

کندگیر کننده ها یا افزودنی های کندگیر کننده سبب کاهش آهنگ و روند آبگیری سیمان می شوند و آغاز گیرش آن را به تاخیر می اندازند و زمان گیرش را طولانی تر می کنند. افزودنی های کندگیر کننده مواد آلی یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی هستند که برای حفظ حالت خمیری و پایش کارپذیری (کارآیی) بتن یا ملات تازه به مخلوط افزوده می شوند.

کندگیر کننده ها با توجه به میزان تاخیری که در گیرش پدید می آورند، به دو دسته کندگیر کننده های هنجار (معمولی) و دیرگیر کننده ها تقسیم می شوند.

دیرگیر کننده ها به نام افزودنی های کنترل کننده آبگیری نیز شناخته می شوند. در مقاله بعدی دسته بندی کندگیرکننده ها شرح کامل آن را بخوانید.