الاستومر نام نوعی عایق است که کابردهای صنعتی و عمرانی فراوانی دارد و در ساخت آنها از مواد سلول بسته و انعطاف پذیر مانند پروپیلن، اتیلن و همچنین داین استفاده می شود که این مواد می توانند عایق حرارتی  و برودتی بسیار خوبی را تشکیل دهند. آلاستومری به دلیل ویژگی های بسیار زیادی که دارد توانسته جایگزین بسیار خوبی برای عایق های قدیمی باشد که معایب زیادی را به همراه داشتند. عایق های آلاستومری از عایق های دوستدار محیط زیست هستند ، که هیچ آسیبی را به محیط پیرامون خود وارد نمی کنند.

ویژگی های عایق الاستومر

عایق های الاستومر از ویژگی های زیادی برخوردار هستند و می توانند عایق کاری بسیار خوبی را در سازه انجام دهند. عایق های الاستومری از عایق های سبک محسوب می شوند که همین موضوع حمل آنها را بسیار راحت کرده است و همچنین وزن سازه را نیز کاهش خواهد داد. حرارت نیز چندان تاثیری بر روی کیفیت عایق های الاستومری نخواهد داشت ، زیرا بافت عایق در برابر برخورد حرارت بسیار مقاوم میباشد. از عایق های الاستومری به دلیل همین مقاومت بالا در عایق کاری کانال ها، چیلرها و لوله های مختلف استفاده می شود.

انواع عایق های الاستومری و کاربرد آنها

عایق های الاستومری به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از عایق های آلاستومری رولی، عایق های شانه تخم مرغی و عایق های لوله ای ، عایق های لاستومر لوله ای همانطور که از نامشان پیداست از عایق های رول شده محسوب می شوند ، در ضخامت های شش تا پنجاه میلی متر تولید و بفروش می رسند. از این نوع عایق برای عایق کاری لوله ها و مخازن و کانال های بزرگ استفاده می شود. عایق های لاستومر شانه تخم مرغی از سطحی هرمی شکل برخوردار بوده که آنرا شبیه به شانه تخم مرغ کرده است. از این عایق برای آکوستیک کردن سازه و سالنهای همایش استفاده میشود.

عایق های الاستومری لوله ای نیز از عایق های به شکل لوله و پیش ساخته هستند و برای عایق کاری لوله های مسی،‌ فولادی و تهویه مطبوع از آنها استفاده زیادی میشود.

انواع پلیمرها

پلیمرها به سه گروه اصلی ترموپلاستیک‌ها، ترموست‌ها و الاستومرها تقسیم می‌شوند که بعضی انواع آن از نظر خواص فیزیکی و کاربردهای آن‌ها بیان شد.

نتیجه حاصل از بررسی انواع مختلف پلیمرها مشخص می‌کند که هر سه گروه مذکور داری مقاومت شیمیایی بسیار بالا در برابر اسیدهای معدنی بوده و تقریباً همه آن‌ها در مقابل تابش اشعه UV، مخصوصاً تابش نور خورشید، بسیار حساس هستند.

ترموپلاستیک‌ها با توجه به خواص مکانیکی و شیمیایی مناسب، در بسیاری کاربردهای صنعتی نظیر لوله‌ها و تجهیزات انتقال، تجهیزات الکتریکی، پوشش‌ها، اتصالات و نظایر آن استفاده می‌شوند.

ترموست‌ها برخلاف ترموپلاستیک‌ها دارای مقاومت خوردگی پایینی هستند و در نتیجه استفاده از آن‌ها در صنایع محدود به ساخت لوله‌ها، شیرها، پمپ‌ها، ظروف، پوشش‌های محفاظ، عایق‌کاری، چسبنده‌ها و … می‌شود.

الاستومر نیز به عنوان مواد پوشش مخازن، تانکها و لوله‌ها استفاده شده و از نظر شیمیایی در مقابل اسیدهای معدنی رقیق، قلیاها و نمک‌ها مقاوم هستند.

ویژگی های عایق الاستومری

  1. عایق های الاستومری وزن بسیار سبکی دارند و به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالایی که دارند به راحتی می توان از آنها برای ایزوله کردن سیستم های مختلف استفاده نمود.
  2. این نوع عایق ها فاقد هر نوع مواد مضر و آلرژی زا هستند. به همین دلیل هنگام استفاده از آنها نیازی به دستکش و یا ماسک نمی باشد.
  3. مقاومت این عایق در برابر آتش بالا بوده و به گسترش آن کمکی نمی کند. در واقع عایق الاستومری نوعی عایق نسوز محسوب می شود.
  4. عایق فوم الاستومری قابلیت رنگ پذیری با رنگ روغنی را دارا می باشد. بنابراین در مکان هایی که این عایق در معرض دید قرار دارد برای زیباتر کردن ظاهر، می توان آن را رنگ نمود.
  5. مقاومت این عایق در برابر رشد قارچ و باکتری بالا می باشد.
  6. ساختار فوم عایق به صورت سلول های بسته است و فضای بسته سلول ها با گاز نیتروژن پر شده که همین امر باعث شده است مقاومت فوم در برابر فشار و جذب رطوبت بالا برود.
  7. استفاده از عایق الاستومری باعث کاهش مراحل ضروری برای عایق کاری می شود و نصب آن بسیار آسان بوده و صرفه جویی در هزینه و زمان را به ارمغان می آورد.
  8. دوام و طول عمر عایق الاستومری بالا می باشد.

برای خرید انواع عایق الاستومری با کیفیت بالا و نازل ترین قیمت با کارشناسان فروشگاه بتن ایران یکی از فروشگاه های عرضه انواع محصولات بتنی و عایق کاری تماس حاصل نمایید.