انواع بتن

انواع بتن

بتن بر اساس کاربردش تقسیم بندی می شود. بتن ها خواص و کاربردهای ویژه و مخصوص به خود را دارند که در این مقاله به صورت کلی بررسی می شوند.

یکی از نکات مهم  درباره بتن که باعث گسترده تر شدن استفاده و کاربرد بتن ، وجود انواع مختلفی بتن برای شرایط کاری متفاوت و نیازها در شرایط ویژه هستند. تحقیق و توسعه بتن ، منجر به تولید انواع مختلفی شده است که عملکرد و پایداری ویژه ای را در وضعیت های  مختلف از خود نشان می دهند.

بتن معمولی

بتن از ترکیب سیمان، آب و سنگدانه ( شن و ماسه )  تولید می شود. این بتن معمولی بین 10 تا 40 پاسکال مقاومت دارد و زمان اولیه هیدراسیون حدود 40 تا 90 دقیقه است که البته دمای محیط، شرایط آب و هوایی و دیگر عوامل محیطی در آن تاثیر گذار هستند. در بتن معمولی زمان گیرش اولیه بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه است که این زمان وابسته به خواص سیمان مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل ساخت و ساز می باشد.

بتن غیرمسلح

مواد تشکیل دهنده بتن غیر مسلح مانند بتن معمولی است ولی  طرح اختلاط برای تولید این نوع از بتن ۱:۲:۴ است. بتن غیر مسلح  بیشتر برای ساخت پیاده رو ها و کف ها به کار می رود و با توجه به مقاومت کششی پایین این بتن ، برای جاهایی کاربرد دارد که این مقاومت اهمیتی ندارد. پایداری این نوع بتن به صورت کلی خوب است.

بتن مسلح

بتن مسلح

بتن مسلح همان بتن غیر مسلح هست که با اضافه شد المان هایی ، ضعف و مشکل پایین بودن مقاومت کششی را بهبود می بخشد. بنابراین  وظیفه تحمل تنش های کششی به بتن های مسلح داده می شود. این المان ها الیاف ، راد ، میلگرد و شبکه ویا غیره می باشند.

انواع دیگر بتن ، بتن پیش تنیده ، بتن پیش ساخته ، بتن سبک ، بتن سنگین ، بتن هوادار ، بتن آماده ، بتن پلیمری و غیره هستند که در مقالات دیگر در سایت کران کاو بتن ایران توضیح داده شده اند.