روغن قالب بتن از انواع روغن های شیمیایی  بر پایه مواد نفتی است ، که در ساخت آن از ترکیب مواد نفتی و همچنین مواد شیمیایی استفاده می شود. روغن  قالب بتن یک لایه نازک و دافع آب را بر روی سطح بتن ایجاد می کند که این لایه می تواند  جدا شدن بتن از  قالب را تا حد زیادی آسان کند. استفاده از روغن قالب بتن ضروری است و باید استفاده شود. این نوع روغن میتواند تا حد زیادی از خوردگی قالب های چوبی و فلزی جلوگیری کرده طول عمر آنها را افزایش دهد.

در مواردی مشاهده می شود که از نوعی روغن مانند روغن های سوخته نیز به جای روغن قالب استفاده می شود که این موضوع به هیچ وجه برای روغن کاری بتن بخصوص بتن های اکسپوز پیشنهاد نمی شود ، زیرا می تواند باعث لکه دار شدن سطح بتن شود.

ویژگی های و خواص ایجاد شده با استفاده از انواع روغن قالب بتن

روغن قالب بتن در انواع مختلفی تولید می شود که از جمله انواع روغن های قالب می توان به روغن قالب بتن چوبی، فلزی و همچنین فایبر گلاس اشاره نمود. انواع روغن های قالب بتن میتوانند ویژگی های زیادی را بوجود آورند که به مهمترین این ویژگی ها و مزیت های ایجاد شده با استفاده از این روغن اشاره خواهیم نمود. روغن های قالب بتن میتوانند جدا شدن بتن از قالب را تا حد زیادی آسان تر کنند اما تنها به این ویژگی ختم نمی شود و مزیت های دیگری را نیز بوجود می آورد.

این روغن ها قادر هستند تا با کوتاه تر کردن زمان جدا شدن قالب از بتن هزینه های ساخت و ساز را نیز کاهش دهند و دیگر نیازی به صرف زما طولانی بدین منظور وجود ندارد. البته روغن های قالب را باید از نوع استاندارد خریداری کنید زیرا روغن های غیر استاندارد نمیتوانند کارایی و عملکردی مشابه روغن های استاندارد داشته باشند.

تدارك قالبها قبل از بتن ریزی

باید نسبت به قالبهای در تماس با بتن نما ، توجه کافی مبذول داشت. درز بین تخته ها و درز بازشوهایی كه در قالب ایجاد شده اند، باید کاملا آب بندی شوند تا شیره بتن از درزها بیرون نزند. باید از حركت قالب از جای خود و نیز حركت اجزای قالب نسبت به یکدیگر جلوگیری بعمل آید . تراز و شاغولی بودن قالب ها نباید در حین بتن ریزی به هم بخورد .

به این منظور گاه با ریسمان بندی بین نقاط مرجعی كه به قالب متصل نیستند از حفظ وضعیت قالب اطمینان بعمل آید . تمام قطعاتی كه به قالب متصل هستند باید كاملا محكم شوند تا لرزاندن بتن باعث شل شدن آنها نگردد . برای تسهیل كار متراكم كردن بتن در دیوارهای بلند و امثال آن ، باید در نقاط لازم روی قالب بازشوهایی تعبیه نمود . این بازشوها باید دارای دری باشند كه به راحتی باز و بسته شده و كاملا آب بند شدن آن ها از قبل صورت پذيرد.

پایه های اطمینان باید به نحوی قرار گیرند که پایداری مجموعه قالبها کاملا تامین شود. از اتکای پایه ها بر زمینهای سست باید جدا خودداري گردد . جدار قالب باید به موادی آغشته شوند که بتن پس از گرفتن به آن نچسبد و هم قالب بندی به راحتی انجام شود و هم سطح بتن پس از قالب برداری خراب نشود .

نوع این مواد بر حسب هوای محیط و سطح مورد نیاز برای بتن ، پس از قالب برداری متفاوت است . علاوه بر ممانعت از چسبیدن قالب به بتن به عنوان مهمترین وظیفه اولیه، استفاده از روغن قالب بندی بتن به لحاظ اجرایی باید منجر به سهولت در جداسازی قالب ها از بتن، سهولت در تمیز کاری و جلوگیری از زنگ زدن آنها شده تا به قالبها نیز آسیبی وارد نگردد. بطور کلی استفاده از روغن سوخته و یا روغن های نامرغوب به عنوان روغن قالب، عمدتا منجر به لکه شدن سطح نهایی بتن می گردد.

علاوه بر آن این مواد با ورود به سطح بتن منجر به ایجاد یک سطح پودری شده که افت کیفیت سطح نهایی و کاهش دوام بتن را به دنبال خواهد داشت. معایب ذکر شده با استفاده بیش از اندازه روغن بر روی سطوح قالب ها تشدید خواهد شد. اما تنها وجود یک لایه بسیار نازک از روغن های قالب مانع از پیوند قالب با بتن می شود.

خرید محصول

ایران بتن جزو فروشندگان معتبر انواع محصولات بتنی میباشد که توانسته با عرضه انواع روغن قالب های استاندارد به یکی از مورد اطمینان ترین فروشندگان برای خرید روغن های قالب تبدیل شود. هر نوع روغن قالب با توجه به شرایط و نیاز خود را میتوانید از از این شرکت با قیمت مناسب تهیه نمایید.