بتن ضد سایش

بتن ضد سایش

بتن ضد سایش ، نوعی بتن است که مقاومت کافی در برابر اثرات فرسایشی عبور و مرور، تردد ماشین آلات، ضربه، سریدن مواد و یا اسباب و لوازم داشته باشد . برای تولید بتن مقاوم به سایش و فرسایش، باید نکات کلیدی زیر مورد توجه قرار گیرد.

* مقاومت فشاری

یکی از مهمترین عواملی که اثر مستقیم بر فرسایش بتن دارد مقاومت فشاری است . مقاومت فشاری و یا مقاومت سایشی بتن با کم شدن فضای خالی بتن و پایین بودن نسبت آب به سیمان تأمین میشود.
حداقل بتن مقاوم در برابر سایش، بتن طبقه C25 است که نسبت آب به سیمان آن با توجه به شرایط کمتر است.

* دانه بندی مصالح

دانه بندی مصالح بتن باید پیوسته بوده و با توجه به مشخصات مندرج در فصل مصالح حتی الامکان از نوع مصالح با مقاومت زیاد انتخاب شود. حداکثر قطر مصالح سنگی در بتنهای مقاوم به سایش، 25 میلیمتر توصیه میشود و طرح اختلال به خوبی انجام پذیرد

* اسلامپ

حداکثر اسلامپ برای تولید بتن مقاوم در برابر سایش ، هفت سانت است.
توصیه میشود اسلامپ بتن و مقاوم در برابر سایش، در حدود سه سانت در نظر گرفته شود.

بتن ضد سایش

* میزان هوا

حداقل میزان هوا با توجه به شرایط رویارویی بتن از جدول 5-3-3-3 استخراج میشود. برای بتنهای داخل ساختمان که در معرض یخ زدن و تغییرات جوی نیستند ، حداکثر هوای موجود در بتن، (3درصد) اختیار میشود.

* چنانچه امکان فرسایش سطح بتن با توجه به نوع مصرف بسیار زیاد باشد ، توصیه میشود که بتن اصلی با یک رویه از طبقه C30  که حداکثر قطر دانه های آن 5/12 میلیمتر باشد، روکش شود.

* پرداخت سطح بتن

اصولا برای صافکاری سطح بتن، باید بیشتر از دو ساعت از اجرا بتن گذشته باشد، لذا تا زمانی که آب سطح بتن کاملاً محو نشده است، ماله کشی یا استفاده از ماله پروانه توصیه نمی شود. بدین منظور ممکن است برای جمع آوری آب سطح از روشهای خاصی و متفاوتی استفاده شود.

* عمل آوردن

عمل آوردن بتن و مخصوصا بتن ضد فرسایش باید پس از بتن ریزی شروع شود، رعایت اصول و نیز دستورالعملهای تکمیلی دستگاه نظارت الزامی است.