ماستیک پلی یورتان و روش اجرای آن

ماستیک پلی یورتان نوعی درزگیر مایع محسوب می شود که از آن بمنظور درزبندی بتن استفاده می شود. از آن به صورت سرد و آن هم برای موارد درزبندی و بهداشتی استفاده می شود. چسبندگی بسیار خوب ماستیک های پلی یورتان باعث شده تا بتوان از این ماده برای درزبندی تمامی سطوح استفاده نمود. این ماده پس از خشک شدن مانند چسب های معمولی صفت و سخت نخواهد شد و حالتی لاستیکی پیدا خواهد کرد. از جمله کاربرد های ماستیک پلی یورتان می توان به پر کردن درزهای قطعات بتنی و یا قطعات پیش ساخته، درزبندی درزهای خارجی، درزبندی پیاده روها و کف ها و درزبندی انواع مخازن آب و همچنین تصفیه خانه های آب و فاضلاب را نام برد.

ماستیک پلی یورتان و ویژگی های آن

ماستیک های پلی یورتان در برابر عوامل مختلفی که باعث خوردگی و فرسایش می شوند مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. سرما و گرمای بسیار زیاد نمی تواند مانعی بر انعطاف پذیری بسیار خوب آنها باشد. این ماده را می توان با هر شرایط آب و هوایی اعمال نمود. امکان رنگ آمیزی سطح ماستیک پلی یورتان به راحتی وجود دارد و از رنگ پذیری بسیار خوبی برخوردار می باشد. امکان جمع شدن و  انقباض بر روی ماستیک وجود ندارد. به دلیل غیر سمی بودن این محصول امکان استفاده از آن در مجاورت و یا درون آب وجود دارد.

ماستیک پلی یورتان

انواع ماستیک پلی یورتان

 تک جزئی :

ماستیک تک جزئی در سوسیس های با حجم ۶۰۰ میلی لیتر پس از بازکردن یک طرف روکش آلومینیومی آن با استفاده از گان( تفنگ) تزریق بصورت یکنواخت درون درزهای انبساط تزریق می شود. ماستیک اعمال شده در مجاورت هوای محیط به آرامی خشک می شود.

 دو جزئی :

جهت اجرای ماستیک دو جزئی در ابتدا پرایمر مربوطه درون درزها توسط قلم مو اعمال شده سپس اجزای رزین و هاردنر به خوبی با یکدیگر ترکیب و با زاویه یکسان درون درزهای انبساطی ریخته و با قلم مخصوص پرداخت می گردد.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی ماستیک پلی یورتان

از لحاظ فیزیکی ماستیک پلی یورتان حالتی خمیری شکل دارد رنگ های آن نیز قهوه ای، طوسی و کرم و همچنین مشکی می باشد. ماستیک های پلی یورتان در بسته بندی های خاص و بصورت سوسیسی شکل تولید و بفروش می رسند. زمانی که ماستیک پلی یورتان نیاز دارد تا خشک شده و چسبندگی خود را بدست آورد ۳۶ دقیقه می باشد. درصد ازدیاد آن نیز حداقل دویست درصد می باشد.

تفاوت بین مهر و موم های سیلیکونی و پلی یورتان در چیست؟

تفاوت اصلی در سطح شیمیایی است. پلی یورتان یک ماده آلی است. سیلیکون ماده ای غیر آلی است.

ماستیک پلی یورتان؛ خصوصیاتی مانند سختی، مقاومت چسبندگی، تیکسوتروپی و انعطاف پذیری را می توان به راحتی بر اساس نیاز کاهش داد. مقاومت مکانیکی و چسبندگی آن را می توان در مقایسه با سیلیکون به سطوح بسیار بالا رساند.

به منظور درک عملکرد سیلانت در فضای باز، بررسی مقاومت آن در برابر نور خورشید بسیار مهم است. در حضور نور ماورابنفش، یک ماده آلی مانند پلی اورتان، به شکل اولیه پلیمر خود بازگشت. با گذشت زمان خواص خود را از دست می دهد.
اما در سیلیکون که یک ماده غیرآلی می باشد، این اتفاق نمی افتد بنابراین مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش بالا را فراهم می کند.

خواص و اثرات

  • چسبندگی فوق العاده بالا به انواع مصالح مخصوصاً بتن و فلز
  • درصد ازدیاد طول بالا
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی
  • مقاوم در برابر تابش نور خورشید
  • استحکام فرسایشی زیاد
  • قابلیت رنگ شدن با رنگ های حلال دار یا محلول در آب
  • قابلیت انعطاف پذیری عالی در گرمای بسیار زیاد و یخبندان
  • بدون انقباض
  • بدون شره
  • غیر سمی و دارای تأییدیه مصرف در مجاورت آب آشامیدنی
  • مقاوم در برابر آب دریا

موارد کاربرد

  • درزهای انبساطی و ژوئن ها
  • آب بند نمودن درزها
  • درز بندی لوله ها
  • کانال های آبرسانی
  • مخازن آب آشامیدنی
  • تصفیه خانه های آب و فاضلاب

قیمت ماستیک پلی یورتان

ماستیک قیری

ماستیک قیری دو نوع سرد اجرا و گرم اجرا را در بر می گیرد و با توجه به دمای محل اجرا و نوع درز یکی از این دو مورد می تواند اجرا شود.

ماستیک قیری سرد اجرا، به مواردی مثل چوب، فلز ، بتن و …. به خوبی چسبیده و در مقابل وضعیت متفاوت آب و هوایی استحکام دارد. دمای -5 تا +50 برای اجرای ماستیک قیری سرد اجرا مناسب است.

ماستیک قیری گرم اجرا در دمای پایین استحکام خود را حفظ می کند ،ترک نمی خورد و در هوای گرم جاری نمی‌شود.

ماستیک سیلیکونی

ماستیک سیلیکونی یا چسب سیلیکونی برای درزگیری و آب بندی مصرف می شود. این نوع چسب در برابر فشار و دمای بالا و در مقابل قارچ و کپک ماندگار است. ماستیک سیلیکن به متریال های مانند سرامیک، مس،  pvc و …. به خوبی می چسبد. اجرای این مدل راحت می باشد و ترک نمی خورند.

ماستیک پلی سولفاید

پلی سولفاید بر اساس رزینی با همین نام و پلیمری ترکیبی تولید می شود. دو جزئی و سرد اجرا است. دارای قدرت چسبندگی و استحکام بالای می باشد.

ماستیک اپوکسی

ماستیک اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و مخلوط شدن چند ماده دیگر تولید می شود. کاربرد این محصول، پر کردن درزها و حفره ها، پر کردن شکاف ها و هموار کردن سطوح ناصاف، درزهای انبساطی و غیره است.

روش اجرای ماستیک پلی یورتان

برای اجرای ماستیک پلی یورتان ابتدا باید زیر کار را به خوبی خشک و تمیز نمود تا مواد به راحتی بر روی سطح بچسبند. اجرای ماستیک در صورتیکه امکان پذیر خواهد بود که سطح زیرین آن بخوبی تمیز و صاف و یک دست باشد. بعد از اجرا باید سطح آن را با وسایل مخصوص و کاردک صاف نمود تا سطحی یکدست و  یکنواخت پیدا کند.

محدودیت های اجراء

ماستیک پلی یورتان نباید با استفاده از ابزار مرطوب اجراء گردد و در زمان اجراء استفاده از هرگونه حلال یا آب ممنوع است. ماستیک پلی یورتان می بایست در مجاورت هوا و در شرایط محیطی سخت شود. ماستیک پلی یورتان در شرایط جوی معمولی به صورت روزانه 2 الی 3 میلیمتر خشک می شود. دمای هوا حین اجراء بهتر است حدود 5+ تا 35+
درجه سانتیگراد باشد. توجه فرمائید تا وقتی که ماستیک خشک نشده است ، امکان پاک کردن ابزار تزریق و وسایل اجراء وجود دارد ، پس از خشک شدن به هیچ وجه پاک نمی شوند.

قیمت مستیک پلی یورتان

برای اطلاع از قیمت ماستیک پلی یورتان در اینجا نمی توان قیمت دقیقی اعلام کرد چراکه قیمت دارای نوسانات زیادی می باشد اما برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول می توانید با کارشناسان با تجربه ی بتن ایران در تماس باشید تا شما را از قیمت دقیق آن مطلع سازند.

خرید ماستیک پلی یورتان

برای خرید ماستیک پلی یورتان می توانید با کارشناسان شرکت کران کاو بتن ایران تماس حاصل نمایید. این شرکت امکان خرید غیر حضوری را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده است و نیازی به مراجعه بصورت حضوری وجود نخواهد داشت.