دیر گیر کننده های بتنی - مزایا و معایب

دیر گیر کننده های بتنی – مزایا و معایب

دیرگیرکننده های بتنی یکی از افزودنی های بتن که نقش بسیاری در ساخت و سازها دارند.

یه صورت کلی سیمان از یک ماده قابل تغییر بعد از ترکیب با آب و مواد افزودنی بتن است که پس از یک فرآیند شیمیایی به شکلی بدون تغییر و جامد سخت تبدیل می شوند. مواد افزودنی دیرگیر کننده بتن مواد آلی و یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی هستند که ، برای حفظ کارایی بتن و یا ملات تازه به مخلوط اضافه می شوند.

در این مقاله درباره این موضوع صحبت شده و از کاربرد آن بیان می شود.

دیرگیر کننده بتن چیست

استفاده از درگیرکننده ها باید با رعایت دقیق دستورالعمل های سازنده و دقت در اندازه گیری مقادیر مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا همواره خطر عدم گیرش ناشی از مصرف بیش از اندازه افزودنی های کندگیر کننده بتن وجود دارد.

افزودنیهای دیرگیر کننده بتن روند کسب مقاومت های مکانیکی کوتاه مدت بتن را به تاخیر انداخته ، اما پس از عمرهای 5 و 7 روزه رشد مقاومت جبران شده و در اغلب موارد ایجاد آرامش در روند گیرش باعث حصول نتایج مقاومتی بهتر و تولید محصولاتی با تخلخل کمتر ، نسبت به نمونه های فاقد افزودنی های بتن می گردد.

دیر گیر کننده بتن

مزایای ایجاد تاخیر در گیرش بتن

در موارد بسیاری مانند بتن ریزی در هوای گرم و مناطق گرمسیری، حمل و نقل های طولانی، کسب زمان لازم برای ریختن و پرداخت انواع بتن، هماهنگی با سرعت حرکت قالب لغزنده، کنترل دمای آبگیری بخصوص در بتن های حجیم یا بروز وقفه در عملیات بتن ریزی ضروری است که می تواند با استفاده از افزودنی های دیرگیر کننده بتن امکان پذیر شود.

معایب ایجاد تاخیر در گیرش بتن

استفاده از کندگیر کننده بتن ممکن است بر طراحی و یا روند بتن ریزی تاثیر گذارد. مواد دیرگیر کننده عموما به دو شکل زیر به مخلوط های پایه سیمانی افزوده شده و گیرش آن ها را به تاخیر می اندازند.

1-  استفاده از روان کننده بتن و یا فوق روان کننده دیرگیر بتن که تاثیر جانبی کندگیری دارند.

2-  استفاده از یک ماده افزودنی کندگیر کننده مستقل

استفاده از گروه دوم مدت زمان را بالا می برد ولی استفاده بیش از اندازه از آن باعث فاسد شدن بتن می گردد.

با ما بخوانید : کاربرد فوق روان کننده ها در بتن