سیمان پرتلند
سیمان پرتلند چیست ؟

سیمان پرتلند چیست ؟

سیمان پرتلند بیشتر برای مهندسین ساختمانی و افرادی که با ساخت و ساز سروکار دارند شنیده شده است. ما در این مقاله قصد داریم برای شما به صورت کامل در مورد سیمان پرتلند توضیح دهیم.

دسته بندی سیمان پورتلند

1-   تیپ یک (سیمان معمولی)

این سیمان جزء رایج ترین و پرمصرف ترین سیمان ها به شمار می رود و در شرایط جوی معمولی مصرف می شود و استفاده از آن در اکثر کارهای ساختمانی مانند پل ، تونل و سایر ابنیه بتنی مجاز است. مقاومت پایین در برابر سولفات ها داشته ، لذا استفاده از آن در ساخت اسکله ها و پایه ی پل ها که با آب دریا و یا آب های سولفاته در تماس هستند مجاز نیست.

2- تیپ دو (سیمان متوسط یا پرتلند اصلاح شده)

این سیمان نسبتا کندگیر بوده و در مقابل حمله ی سولفات ها نسبتا مقاوم است . از این جهت، به کارگیری آن برای ساختن کانال های فاضلاب و غیره که کم سولفاته است مناسب است. حرارت تولید شده توسط این نوع از نوع یک کمتر است، در نتیجه برای بتن ریزی در آب و هوای گرم مناسب است. برای ساخت این نوع سیمان، سعی می شود تا حد ممکن مقدار C3S و C3A کم شده و بر مقدار C2S افزوده گردد.

3-  تیپ سه (سیمان زودگیر)

این سیمان کاملا ریز آسیاب می شود و به همین جهت زمان گیرش آن سریع تر است. سیمان تیپ III در ساعات اولیه مصرف حرارت قابل توجهی آزاد می کند و باعث گرم شدن بتن می شود. عمل آوردن بتن در هوای سرد بسیار سخت است و هزینه بالایی دارد. سیمان زودگیر زمان لازم برای کیورینگ را کم کرده و موجب می شود بتن زودتر به مقاومت مورد نظر برسد. در موارد تعمیر فوری، مثلا تعمیر بخشی از سازه که باید سریعا مورد استفاده قرار گیرد،این سیمان کاربرد زیادی دارد و باعث می شود بتن سریعا به مقاومت مورد نظر برسد.

4-  تیپ چهار (سیمان دیرگیر یا پرتلند کم حرارت)

سیمان نوع چهار در هنگام گیرش حرارت کمی تولید می کند. مقدار C3A و C3S موجود در این سیمان در مقایسه با انواع دیگر سیمان کمتر است و در مقابل C2S زیادتری دارد. موارد مصرف این نوع سیمان به شرح زیر است :

از آنجایی که در این سیمان، گرمای حاصل از هیدراسیون در طول مدت زمان بیشتری آزاد می شود، مصرف این سیمان در هوای گرم باعث می شود که دمای تولید شده توسط بتن در عملیات گیرش کمتر شود. در بتن ریزی های حجیم مانند سدها و پایه پل های بزرگ، جهت کاهش تنش های حرارتی می توان از این نوع سیمان استفاده کرد.

استفاده از سیمان تیپ IV باعث می شود که اولا دمای قسمت های میانی بتن حجیم کمتر از بتن ساخته شده با سیمان تیپ I باشد و ثانیا به علت طولانی تر بودن زمان گیرش بتن، در این مدت بخش عمده تبادل حرارتی بتن با محیط اطراف صورت می پذیرد. قابل ذکر است که برای جبران تنش حرارتی در بتن، می توان از آرماتورهای حرارتی استفاده نمود.

5-  تیپ پنج (سیمان ضد سولفات)

در ساخت این سیمان سعی می شود تا حد ممکن میزان C3A و C3S به حداقل برسد و در مقابل C2S بیشتری استفاده شود. این سیمان از این جهت که در مقابل حمله شدید سولفات ها به خوبی مقاومت می کند، در ساختن اسکله ها و بنادر کاربرد دارد.