سیمان پوزولان

سیمان پوزولان چیست ؟

از این نوع سیمان کمتر به گوش افراد معمولی می خورد. نوعی خاص از ترکیب چند نوع سیمان می باشد. ما در اینجا قصد داریم تا برای شما شرح کاملی از این سیمان را بیان کنیم.

بخوانید : سیمان پرتلند چیست ؟

سیمان پوزولان

جنس پوزولان سیلیکات و تقریباً شبیه سیمان است ، منتهی واکنش سیمان را ندارد.  در سیمان پوزولانی حداکثر 15 درصد سیمان ( نوع 1 ، 2 و 5 ) را تشکیل میدهد. این نوع سیمان برای مصارف عمومی در ساخت ملات یا بتن به کار میرود و با نشانه (پ.پ) عرضه میگردد. این سیمان علاوه بر دارا بودن مشخصات کاربردی کلینکر سیمان های مورد استفاده، متناسب با نوع و ویژگی پوزولان مورد استفاده، خواص ویژه ای نیز دارا میباشد. پایین بودن حرارت هیدراسیون اولیه و نهایی، کاهش نفوذپذیری بتن و ایجاد دوام قابل توجه در محیط های حاوی املاح خورنده، جذب قلیایی های سیمان و قابلیت حفظ خواص بتن تازه در زمان طولانی تر، از جمله خواصی است که زمینه های کاربرد گسترده در مناطق گرمسیری و بتن ریزی حجیم، استفاده از سنگدانه های نامرغوب واکنش زا با قلیایی ها، استفاده در محیطهای حاوی یونهای سولفات و کلر، قابلیت حمل تا فاصله بیشتر و در مجموع دوام و پایداری بیشتر را سبب میشود. در سیمان پوزولانی ویژه ماده پوزولانی بین 15 تا 40 درصد وزنی سیمان مزبور را تشکیل میدهد.

مزایا و ویژگیهای سیمان پرتلند پوزولانی به شرح زیر است:
مزایا و ویژگیهای سیمان پرتلند پوزولانی به شرح زیر است:
1 . حرارت هیدراسیون سیمان پرتلند پوزولانی کمتر از سیمان معمولی بوده و در بتن ریزیهای حجیم و هوای گرم از افزایش دمای بتن تازه و بروز ترکهای حرارتی جلوگیری میکند.
2 . پدیده آب انداختگی بتن حاوی پوزولان، کمتر از بتن معمولی بوده و از بروز ترکهای سطحی و عمقی جلوگیری میکند.
3 . سیمان پرتلند پوزولانی مصرف عمومی داشته و مشابه سیمان معمولی در ساخت ملات یا بتن به کار میرود.