ضد یخ بتن یکی از پر کاربرد ترین مکمل های بتنی است که در بتن ریزی هوای سرد کاربرد بسیار زیادی دارد. ضد یخ بتن بر پایه مواد نیتروژنی فاقد کلراید تولید می شود که همین موضوع باعث شده تا بتوان از آن  در بتنهای مسلح و همچنین غیر مسلح به راحتی استفاده نمود. با وجود اینکه بتن از مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما برخوردار است اما با این حال در سرمای شدید ممکن است یخ زده و مشکلات زیادی را بوجود آورد که پیشنهاد می شود تا با استفاده از ضد یخ بتن بتوان تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد.

ضد یخ های بتنی به دو دسته ضد یخ های مایع و همچنین ضد یخ های پودری تقسیم بندی می شوند که ضد یخ مایع میتواند میزان گیرایی آب و سیمان را افزایش داده و سرعت بتن ریزی را نیز به مراتب بالاترخواهد برد. ضد یخ بتن پودری نیز همانند ضد یخ های مایع عمل میکند با این تفاوت که سازگاری کاملی را با هر دو نوع بتن یعنی مسلح و غیر مسلح بر قرار میکند.

ضد یخ مناسب

ضد یخ مناسب

در انتخاب نوع ضد یخ بتن باید توجه ویژه ای نمود و این محصول از شرکت های معتبر تولید کننده تهیه گردد . متاسفانه استفاده از نمک طعام جهت جلوگیری از یخ زدن آب بتن به دلیل قیمت پایین بسیار رایج است . استفاده از کلرایدها ( نمک) موجب پایین آمدن درجه انجماد آب بتن می گردد و از یخ زدن بتن یا ملات جلوگیری می کند ، اما تشکیل محلول الکترولیت توسط این مواد در درون بتن و جابجایی مداوم یونهای سدیم و کلر باعث فرسایش میلگردهای موجود در بتن شده و خوردگی را در آنها به شدت افزایش می دهد و در نتیجه موجب خوردگی میلگرد و در نهایت وارد شدن آسیب جدی به بتن می شود.

برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود ،حتماً از ضد یخ های مایع بدون کلراید و یا فوق روان کننده زودگیر یا سایر زودگیر کننده های استاندارد مورد استفاده قرار گیرد ، به طور کلی استفاده از ضد یخ بتن یا ضد یخ ملات در صورتیکه در زمان بتن ریزی دمای کارگاه کمتر از 5+ درجه باشد ولی احتمال یخ زدگی آب تا حداقل 24 ساعت بعد وجود داشته باشد ، ضروری است در چنین شرایطی باید از مواد ضد یخ که ترجیحاً دارای ترکیبات زودگیر کننده نیز باشد استفاده نمود .

استفاده از مواد زودگیر موجب تسریع در گیرش خمیر سیمان و مقاومت در برابر افزایش حجم یخ می شود .چنانچه در شرایط آب و هوای سرد و یخبندان در طرح اختلاط بتن از ضد یخ بتن یا فوق روان کننده زودگیر استفاده نشود عمل هیدراتاسیون بسیار کند صورت می گیرد ،‌

به طوریکه پس از یخ زدن آب در صفر درجه این واکنش متوقف می شود ، لذا در هنگام بازکردن قالب ها مشاهده می شود که بتن به راحتی خورده میشود و این به این علت است که خمیر سیمان هنوز تشکیل نشده است . میزان اختلاط ضدیخ ملات بسیار مهم است و باید بنابر برودت در هنگام بتن ریزی و حتی 8 الی12 ساعت بعد از بتن ریزی و همچنین عیار سیمان انتخاب شود . لذا پیش بینی تغییرات دمای محیط به منظور تعیین دقیق مقدار مصرف باید همواره مورد توجه قرار گیرد .

از یخ زدن ضد یخ بتن متعجب نشوید

در صورتیکه به یخ زدگی ضد یخ بتن مواجه شدید به جای آنکه نگران شوید باید خوشحال باشید. ضد یخ های بتن که در مواجهه با سرما یخ بزنند یعنی از میزان کلراید کمتری برخوردار بوده و در نتیجه از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند. برای اینکه از یخ زدگی ضد یخ جلوگیری به عمل اورید بهتر است آنرا در دمای مناسب مانند دمای اتاق نگهداری کنید.

خرید این محصول : از طریق لینک ضد یخ بتن

مزیت های ضد یخ بتن

ضد یخ بتن میتواند این خاصیت را بوجود آورد تا بتن زود تر به مقاومت اولیه به خصوص در هوای سرد دست یابد. با بالا بردن حرارت بتن بوسیله ضد یخ نقطه انجماد آب نیز تا حد زیادی کاهش خواهد یافت که از یخ زدگی آن جلوگیری به عمل خواهد آورد. با استفاده از ضد یخ بتن میزان مصرف آب نیز تا ده درصد کاهش خواهد یافت که در یک سازه بتنی بزرگ رقم بسیار بالایی محسوب میشود.

امکان بتن ریزی در دمای زیر صفر درجه با استفاده از ضد یخ بتن به راحتی بوجود خواهد آمد و دیگر نیازی نیست تا منتظر مناسب شدن هوا باشید.
برای خرید ضد یخ بتن متناسب با نیاز خود و با قیمت مناسب تنها کافیست با کارشناسان بتن ایران تماس حاصل نمایید.