مقاوم سازی به روش FRP

مقاوم سازی به روش FRP

انواع روش های مقاوم سازی سازه های بتنی

مقاوم سازی بتنی با روش های متفاوتی صورت می گیرد که با توجه به نظر مهندس طراح می توان هر کدام از روش های مقاوم سازی بتن را انتخاب کرد، مهندس طراح با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده برای مقاوم سازی سازه های بتنی، یکی از روش های مقاوم سازی و تقویت سازه را بر می گزیند، از جمله روش های مقاوم سازی ساختمان بتنی یا مقاوم سازی سازه بتنی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • استفاده از الیاف FRP
  • مقاوم سازی سازه بتنی با استفاده از تعمیر سطوح
  • بهره گیری از ژاکت بتنی و ژاکت فلزی
  • اضافه کردن المان های بسیار مهم و بارگیر مانند دیوار های برشی
  • استفاده از سیستم جداساز لرزه ایی و …

مقاوم سازی FRP چیست؟

ساده ترین روش مقاوم سازی ساختمان‌های بنایی غیر مسلح به وسیله FRP که توسط محققین بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است پوشاندن تمام المان‌های دیوار توسط یک یا چند لایه از مواد FRP می‌باشد. مطالعات نشان داده است که این روش می‌تواند بر روی یک و یا  دو سطح دیوار بدون هیج گونه تأثیر خارج از صفحه انجام گیرد.

همچنین این امکان وجود دارد تابا استفاده از نوارهای FRP در الگوی X شکل به تاثیرات مشابهی دست یافت. هر دو این سیستم‌ها مقاومت و سختی داخل صفحه را بالا می‌برند و هم چنین رفتار خارج از صفحه را بهبود می‌بخشند. ورق‌های FRP که به وسیله یک پوشش اپوکسی به دیوار متصل می‌شوند، مواد بنایی را به یک دیگر متصل می‌نمایند و به پخش تدریجی ترک کمک می‌نمایند.

در یک سازه ساختمان‌های بنایی غیر مسلح عادی، اتلاف انرژی از طریق تکان و لغزش در طول ترک‌های اولیه انجام می‌گیرد. پوشش FRP از این رفتار جلوگیری می‌کند و رها شدن اتصالات FRP مهمترین وسیله این اتلاف انرژی می‌باشد. این رفتار می‌تواند منجر به گسیختگی شکننده تر از حالت عادی شود. اما بهتر است که در هنگام ساخت سازه های بنایی آن ها را مسلح کنیم، منظور از مسلح کردن سازه های بنایی کاشت میلگرد و گذاشتن کلاف های افقی و قائم در قسمت های خاص سازه بنایی مانند دیوار ها می باشد

مزایای مقاوم سازی از روش FRP

از مهم ترین مزایای مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از روش FRP  نسبت به سایر روش های مقاوم سازی به شرح زیر هستند :

  1. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP بسیار سریع تر از سایر روش های مقاوم سازی می باشد و در زمان صرفه جویی خواهد کرد.
  2. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از روش FRP نیاز به تخریب بخش هایی از سازه در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی ندارد بنابراین تا حدی راحت تر از بقیه روش های می باشد.
  3. پس از اجرای مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP ، نیاز به بازسازی بخش هایی از سازه در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی ندارد.
  4. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP در بیشتر موارد ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سایر روش های مقاوم سازی است.
  5. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP به مرور زمان دچار خوردگی نمی شود. ( در مقایسه با بعضی روش های مقاوم سازی سنتی مانند ژاکت فولادی)
  6. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP در مجاورت مصالح ساختمانی (مانند گچ و خاک) دچار خوردگی نمی شود ( در مقایسه با برخی روش های مقاوم سازی سنتی مانند ژاکت فولادی ) .
  7. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP مبتنی بر فن آوری های نوین است ( در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی سنتی ) و بنابراین روش های مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP هرروز در حال تکامل و پیشرفت می باشد .

    با ما بخوانید : مقاوم سازی سازه برابر زلزله

  8. مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP دارای کد ها و آیین نامه های خاص برای مقاوم سازی با FRP می باشد در حالی که بیشتر روش های مقاوم سازی سنتی مبتنی آیین نامه های عمومی هستند ( مانند مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی و مقاوم سازی به روش ژاکت فولادی ).
  9. برای کنترل کیفیت مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از FRP روش های مشخصی مانند تست Pull Off وجود دارد که برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم مقاوم سازی با FRP باید پس از اجرای عملیات مقاوم سازی با FRP انجام شود.
  10. اجرای عملیات مقاوم سازی با این روش نیاز به تجهیزات خاصی در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی ندارد.
  11. اجرای عملیات مقاوم سازی با FRP نیاز به افراد مختلف با مهارت های متعدد در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی ندارد.
  12. مقاومت کششی بالای الیاف FRP که یک مزیت مهم برای مقاوم سازی بتن محسوب می شود.
  13. ضخامت کم لایه های FRP ( در حد میلی‌متر)، باعث می‌گردد تا استفاده از آن ها در مقاوم سازی سازه، اضافه فضا نداشته باشد.
  14. وزن مصالح FRP بسیار ناچیز است که یکی از اهداف تقویت و مقاوم سازی سازه می باشد.
  15. بی سویی الکترومغناطیسی مصالح FRP ، که می تواند در سازه های خاص مورد استفاده برای تصویربرداری مغناطیسی مهم باشد.

چند نکته در مورد روش FRP

با توجه به معایب استفاده از سایر روش های مقاوم سازی سازه بتنی، مانند بازدهی کم و یا نیاز به امکانات و فن‌آوری خاص، امروزه روش‌های مقاوم سازی ساختمان با استفاده از کامپوزیت توسعه روزافزون پیدا کرده است. محدودیت استفاده و کاربرد کامپوزیت در مهندسی ساختمان به قیمت بالای آن‌ها برمی‌گردد. البته هزینه و قیمت آن‌ها به‌تدریج رو به کاهش می‌باشد و به‌ این ‌ترتیب استفاده از آن‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد. استفاده از FRP در زمینه مقاوم سازی ، هر چند که هزینه بالایی در بردارد، اما با توجه به هزینه اجرای کم و نیز سایر مزایای FRP، در کل به‌صرفه‌ترین و مؤثرترین راه مقاوم سازی سازه‌های بتنی امروزه به شمار می ‌رود.

استفاده از کامپوزیت های با زمینه پلیمری FRP در مقاوم سازی و بهسازی سازه ها و به طور کلی مقاوم سازی با FRP در طراحی سازه های بتن آرمه طی سالیان اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که دلیل اصلی آن نیاز به افزایش عمر بهره برداری و ارتقای اساسی زیر ساخت ها در تمامی نقاط دنیا می باشد. از ویژگی های اصلی کامپوزیت های پلیمری می توان مقاومت مناسب در برابر خوردگی، سادگی اجرا در محل نصب و سبکی آن ها را برشمرد .

عامل دیگر در گسترش کاربری مصالح FRP کاهش قیمت این مصالح می باشد. شاید یک دهه قبل استفاده از کامپوزیت های FRP روشی لوکس و گران قیمت به نظر می ‌رسید ولی اکنون قیمت این مصالح به مراتب تنزل نموده است و مقاوم سازی با FRP علاوه بر همه ی فوایدی که دارد اقتصاد پروژه را نیز بهینه می کند.