نقش هویج در سازه های بتنی

نقش هویج در سازه های بتنی

نقش هویج در سازه های بتنی شاید در نگاه اول کمی خنده دار بیاد ، ولی با پیشرفت علم و همچنین تحقیقات گسترده پژوهشگران این قضیه به اثبات رسیده است.

طبق تحقیقات صورت گرفته هویج نمی تواند به شما کمک کند در تاریکی بهتر ببینید،  اما می تواند بافت متریال بتن های ساختمانی را مستحکم تر و سازگارتر سازد.

محققان دانشگاه لنکستر انگلیس با استفاده از نانوصفحات سلولزی تولید شده از سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج و شلغم، توانستند استحکام بتن را افزایش دهند. زمانی که این نانوصفحات سلولزی به بتن عادی اضافه می‌شود، موجب افزایش میزان کلسیم سیلیکات هیدرات می‌شوند.

این ماده محصول اصلی ترکیب سیمان پورتلند با آب است و عامل اصلی استحکام بتن محسوب می‌شود. در آزمایشات اولیه این نانوصفحات سلولزی موجب افزایش چشمگیر استحکام سیمان شدند.

درواقع با استفاده از این ماده در ترکیب بتن، برای دستیابی به استحکام یکسان، میزان سیمان مورد استفاده در هر مترمربع 40 کیلوگرم کاهش می‌یابد. همچنین این نانوصفحات موجب افزایش تراکم میکروساختارهای بتن شده و درنتیجه پایداری و مقاومت آن‌ها را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد.

درنهایت نیازی به تعویض قطعات بتنی در فواصل زمانی کوتاه نیست و میزان سیمان موردنیاز برای ساخت‌وساز کاهش می‌یابد.

نقش هویج در بتن

کاهش اثرات منفی زیست محیطی

وقتی در مورد اثرات گلخانه ای مطالعه می کنیم، نقش هویج در سازه های بتنی را نمایان ساخته و مزایای زیست محیطی این متریال بیشتر هویدا می شوند.

در حال حاضر تولید سیمان پرتلند 8 درصد از گازهای گلخانه جهان را تولید می کند ،که این رقم در طول 30 سال گذشته دو برابر شده است.

به واسطه این آزمایشات، ریشه سبزیجات می تواند میزان 40 کیلوگرم CO2 در هر متر مکعب را کاهش دهد و از مصرف بیش از حد سیمان جلوگیری کند. اکنون محققان در تلاش‌اند تا پوششی را با استفاده از این نانوصفحات سلولزی بسازند ، که موجب افزایش استحکام و طول عمر بتن مورداستفاده در ساختمان‌های موجود شود.

برای آشناییه بیشتر با افزودنی های بتن کلیک کنید

برگرفته از    dailymail