نفود آب به داخل بتن یکی از مهمترین عواملی است که در فرسایش بافت بتن تاثیر بسیار زیادی دارد. البته نه تنها اب بلکه مواد دیگری مانند اسید ها و حلال ها نیز وجود دارند که به مرور باعث فرسایش بتن می شوند. از همین رو  و برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده ای از ماده ای به نام آب بند بتن برای جلوگیری از ورود اب و حلال ها به داخل بتن استفاده می شود و از آن نه تنها برای یک نوع بتن بلکه برای سازه های مختلف بتنی استفاده می شود.

در ادامه این مطلب همه چیر در مورد آب بند بتن را برای شما به صورت مختصر بیان خواهیم نمود تا بیشتر با این ماده پر کاربرد آشنا شوید. آب بند بتن در واقع ماده ای از جنس سیمان است که بصورت پودر بسته بندی و بفروش می رسد. آب بند بتن در هنگام بتن ریزی سازه مورد استفاده قرار می گیرد و از مواد بسیار مقرون بصرفه و اقتصادی نیز محسوب می گردد. نام دیگر آب بند بتن واتر پروف می باشد و افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می کنند این ماده را با نام واتر پروف نیز می شناسند.

خواصی که با استفاده از آب بند بتن ایجاد می شود

آب بند بتن می تواند بافت یکنواختی با بتن را تشکیل دهد که این موضوع از نفوذ عوامل بیرونی و آب به خوبی جلوگیری به عمل می‌ آورد. آب بندهای بتنی نه تنها از خوردگی بتن بلکه ویژگی ضد خوردگی را نیز برای میلگردها بوجود می‌ آورند. آب بند های بتنی از روش اجرای بسیار آسانی برخوردار بوده و به تخصص چندان بالایی برای اجرای آنها نیاز نیست. همچنین اجرای آب بند ها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود و در زمان تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد.

آب بند بتن در چه مواردی کاربرد دارد؟

 از آب بند بتن تقریبا در تمامی پروژه ها و سازه های بتنی استفاده میشود اما از جمله کاربرد های اصلی آن میتوان به تصفیه خانه ها، سپتیک تانک و مخازن آب، تونل ها، سازه های زیر زمینی، پارکینگ ها، فوندانسیون ها و استخرها، کانال های انتقال آب، سطوح بتنی، برج های خنک کننده، مخازن اب آتشنشانی و همچنین حوضچه های بتنی را نام برد.

پوشش های حفاظتی سطحی در سازه های بتنی در آب بند بتن

  1. پوشش هایی که از طریق پاشش یا قلم مو بر سطح کار اجراء می شوند و ماده اساسی حافظ سازه بتنی، رزین های ترموست (رزین هایی که در اثر حرارت سخت میشوند نظیر پلی استر پلی یورتان اپوکسی و…) می باشند. اساس این روش اجرای لایه آب بندی غشائی میباشد. در این روش ماده مورد نظر در یک یا چند لایه با رعایت نکات فنی بر روی اعضای بتنی اجرا می شود. یکی از پیش نیازهای اساسی این سیستم آماده سازی زیر کار می باشد که با مضرس کردن کلیه سطوح صاف و صیقلی بتن آغاز می گردد. سپس باید کلیه ترکها و درزهای اجرائی از قبیل محلهای قطع بتن ریزی به صورت جناقی (V) تا رسیدن به یک بتن سالم و بی نقص حداقل با عمق و عرض 5 سانتی متر شکافته شود.
  2. لازم است که تمام قسمت های کرمو شده نیز تا رسیدن به سطح بتنی متراکم و یکنواخت تخلیه گردد. پیش از اجرای لایه آب بندی ضمن شستشوی کامل سطوح از گرد و غبار موجود، تمام قطعات سست و لق از سطح بتن باید جدا گردند. همچنین در این روش برای چسبندگی بهتر لایه آب بند به سطح زیر کار استفاده از چسب رابط مخصوص الزامی می باشد.
  3.  پوشش های سطحی که بصورت ورقه پلاستیکی آماده از جنس ترموپلاست (که در اثر حرارت نرم می شوند نظیر پی وی سی و پلی اتیلن و… ) بصورت ساده یا گیردار می باشند.

برای تهیه آب بند بتن ابتدا باید اطلاعاتی را در این زمینه کسب نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید آب بند های بتنی می توانید با کارشناسان شرکت بتن ایران تماس حاصل نمایید.