چسب بتن یکی از انواع افزودی هایی که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد بسیار زیادی نیز دارد  این محصول برای ترمیم بتن، آب بندی بتن، ترمیم بافت های قدیمی بتن، افزایش بتن به منظور جلوگیری از ترک خوردگی و همچنین افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی کاربرد فراوانی دارد. چسب بتن میتواند اتصال بسیار خوبی را بین دو قطعه و یا دو سازه بتنی بوجود آورد و میتوان گفت با انتخاب چسب استاندارد این اتصال جدا ناپذیر خواهد بود. از چسب های بتنی بمنظور اتصال هر چه محکمتر سازه بتنی به میلگرد ها نیز استفاده میشود. در صورتیکه میلگردها از بتن جدا شده باشند و یا اتصال آنها به دلایلی با مشکل مواجه شده باشد میتوان با استفاده از چسب های بتنی اتصال بین میلگرد و بتن را برقرار نمود.

چسب بتن

انواع چسب بتن

چسب های بتن به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که باید نوع اپوکسی و نوع لاتکس که پلیمری نیز نامیده میشود را نام برد. مدل اپوکسی از چسب های بسیار پر قدرت و دو جزئی است که علاوه بر افزایش مقاومت از قدرت چسبندگی بسیار بالایی نیز برخوردار میباشد.

کاربرد چسب بتن

  • عملیات مرمت و ترمیم سازه‌های بتنی
  • اتصال بتن به مقاطع فلزی
  • قابلیت تزریق در انواع ترک
  • امکان کاربرد در سازه‌های با کاربری غرقابی
  • چسباندن بتن جدید به مقاطع بتنی قدیمی
  • چسبانیدن ورق های FRP روی بتن
  • چسب بتن لاتکس Tiss SA 12
  • تهیه ملات و بتن آب بند جهت اجرای آب نما، استخر
  •  آب بندی و تقویت ملات‌های بندکشی
  • تهیه ملات جهت نصب سرامیک و سنگ
  • ‌نماسازی و جهت صافکاری سطوح بتن اکسپوز
  • ‌جهت تقویت چسب کاشی‌های پودری
  • این چسب مایع غلیظ امولسیونی بر پایه پلیمرهای اصلاح شده است که جهت تهیه ملات آب بند و ساخت ملات‌های چسبنده بر روی بتن و ملات‌های قدیمی، جهت ترمیم سطوح بتنی و سیمانی کاربرد دارد.

چسب بتن چیست

چسب بتن لاتکس و یا پلیمری و خواص آن

از چسب های بتن لاتکس در مواقعی استفاده میشود که به مقاومت در برابر آب، مواد شیمیایی و همچنین آب نیاز زیادی وجود داشته باشد. استخرها، کارخانجات لبنی، صنایع غذایی، کشتارگاه ها و از این دست اماکن بیشترین مصرف کنندگان چسب های لاتکس هستند. چسب های لاتکس قادر هستند تا میزان چسبندگی میان بتن های قدیمی با بتن های جدید را تا حد زیادی افزایش دهند. کاهش نفوذ پذیری آب، جلوگیری از ترک خوردن آب، افزایش مقاومت در برابر سیکل های ذوب و همچنین انجماد و افزایش مقاومت کششی، سایشی و خمشی از مزیت های بوجود آمده با چسب های بتن لاتکس هستند.

خواص چسب بتن

۱. پر اهمیت ترین خاصیت آن، افزایش چسبندگی ملات متشکل از چسب است (حدود ۴ برابر)
۲. کاهش نفوذپذیری در بتن (آب بندی)
۳. افزایش مقاومت مکانیکی  و طول عمر بتن
۴. افزایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی
۵. کاهش ترک و افزایش حجم بتن
۶. افزایش ۵۰ درصدی مقاومت خمشی بتن
۷. افزایش نفوذ پذیری و مقاومت بتن در برابر یخ زدگی

نکاتی که در مورد چسب بتن باید بدانید

برای استفاده از چسب بتن بعنوان پوشش باید به میزان تخلل زیر کار توجه داشته باشید. استفاده از چسب های بتنی که بمنظور آب بند مورد استفاده قرار می گیرند تنها با یک قلم مو امکان پذیر می باشد و نیاز به تخصص بالایی بدین منظور وجود ندارد. برای نگهداری چسب های بتنی باید به درجه حرارت محیط توجه داشته باشید و از نگهداری چسب ها در زیر نور آفتاب خودداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری آن ۴‌ تا ۵ ‌درجه بالای صفر می باشد.

چسب بتن آب بندی

چسب بتن لاتكس و اپوكسي

نکته این است که کاربرد اصلی این محصول در پروژه های تعمیراتی است،چون میزان چسبندگی بتنبه سطح قدیمی را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.

چسب لاتکس امولسیونی از کوپلیمر محلول در آب است. ظاهر این چسب مایعی شیری رنگ است. ترکیب چسب لاتکس با سیمان پرتلند و ماسه ترکیبی مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی و ساییدگی ایجاد می کند که برای چسباندن کاشی، سرامیک، سنگ های تزئینی و … به سطوح کاربرد دارد.

رزین های اکریلیک استری ، پلیمرها و کوپلیمرهایی از جنس اسیدهای استر اکریلیک و متاکریلیک هستند. این نوع از رزین‌ها را می توان در درجه‌های سختی مختلف پیدا کرد.
چسب اپوکسی از پلیمریزاسیون دو جزء اولیه رزین و سخت کننده ایجاد می شود. هنگام ترکیب رزین با کاتالیست پخت اين چسب آغاز خواهد شد. در فرآیند پخت زنجیره های مولکولی واکنش داده و حرارت ایجاد می شود. بیشترین مصرف چسب بتن در  تعمیرات بتن های فرسوده است. در ترمیم بتن ها برای افزایش چسبندگی بتن به بافت قدیمی از چسب های بتن استفاده می شود. چسب بتن به دلیل خاصیت ضد آب در نماسازی روی بتن قدیمی و آب بندی استفاده می شود.

انواع چسب بتن

روش استفاده از چسب بتن

به منظور نحوه استفاده از چسب بتن ابتدا سطح مورد استفاده باید از چربی، ذرات و گرد و غبار پاک شود. آن را با آب حل کرده و پس از رقیق شدن به سیمان و شن و ماسه مخلوط می شود که حاصل ملاتی خمیری شکل و روان است. درصد مناسب اختلاط 5 تا 20 درصد وزن سیمان مورد استفاده می باشد. هرچه ضخامت کمتر و یا فشار وارده بر آن بیشتر باشد، مصرف چسب بتن بالا می رود، به طوری که در ضخامت های بالا استفاده از چسب بتن بصورت لایه لایه می باشد.

شرکت بتن ایران جزو شرکت هایی است که انواع محصولات بتنی را بفروش می رساند و در صورتیکه قصد خرید هر یک از انواع چسب های بتنی و همچنین دیگر محصولات مرتبط با بتن را دارید میتوانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

چسب بتن چیست؟

چسب بتن یکی از انواع افزودی هایی که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد بسیار زیادی نیز دارد این محصول برای ترمیم بتن، آب بندی بتن، ترمیم بافت های قدیمی بتن، افزایش بتن به منظور جلوگیری از ترک خوردگی و همچنین افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی کاربرد فراوانی دارد.