گروت محصول نهایی از ترکیب سیمان و ماسه می باشد که از این دو مواد چسبنده ای بوجود می آید که به عنوان ملات مورد استفادده قرار می گیرد. به طور معمول از این محصول در جاهایی استفاده می شود که نیاز به ترمیم عمیق دارند و نیاز به زیر سازی تجهیزات سنگین باشد.

 

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی از موادی خاص در ترکیبات خود بهره برده است که این ترکیبات را می توان ماسه ، سیمان و افزودنی های دیگر را نام برد. شکل ظاهری آن شبیه به ملات ساختمانی است و از قابلیت منبسط شوندگی بسیار بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که این محصول از خاصیت انقباض برخوردار نیست و تنها منبسط می شود. گروت اپوکسی و ویژگی های آن باعث شده تا کاربرد بسیار زیادی در ساخت سازه های گوناگون و بعنوان مکملی برای بتن داشته باشد.

گروت اپوکسی چیست ؟

انواع گروت

  • اپوکسی
  •  پلیمری
  • سیمانی منبسط شونده

موارد استفاده از گروت اپوکسی

گروت اپوکسی به صورت سه جزیی فرموله و تولید می شود . اپوکسی ملاتی توامند است که پس از ترکیب اجزاء آماده مصرف می شود و از نظر کیفیت و مقاومت نسبت به همه گروتهای پایه سیمانی بهتر است . این مدل بدون روانی و شره شدن می باشد و از این رو می توان در کلیه سطوح افقی و عمودی و بالاسری از آن استفاده نمود.  اپوکسی از سیمان ، سنگدانه ، فیلرها ، الیاف ، رزین و هاردنر اپوکسی و افزودنیهای خاص دیگر فرموله و تولید شده است .
عمده مصرف گروت اپوکسی نصب و ثابت سازی ماشین آلات و تجهیزات سنگین که تحت فشارهای استاتیکی بالایی هستند ، است . این گونه سازه ها ، عموما به جز انتقال نیروهای فشاری به بیس پلیت ها ، تنش های کششی و خمشی مضاعفی را نیز به مقاطع تکیه گاهی وارد می کنند . از این رو استفاده از این محصول برای این منظور گزینه مناسبی است.

گروت اپوکسی ها قادر هستند تا مقاومت سازه را تا حد زیادی افزایش دهند و از خوردگی و فرسایش بافت بتن جلوگیری به عمل آورند. از ویژگی های بسیار مهم آن پر کردن حفره هایی است که امکان دسترسی به این حرفه ها بنا به دلایلی وجود ندارد. این مواد می توانند این حفره ها را به خوبی پر کرده و با پر شدن حفره ها میزان مقاومت بتن نیز افزایش خواهد یافت.

امروزه از این مدل برای پر کردن فضاهای خالی استفاده بسیار زیادی می شود و میتوان بدون آنکه به مواد دیگری نیاز باشد ترک ها و فضاهای خالی را توسط این مواد پر نمود.

بیشتر بخوانید : اسپیسر بتن چیست

گروت پلیمری

گروت پلیمری در واقع نوعی سیمانی است که با مواد پلیمری اصلاح شده است که مواد تشکیل دهنده در آن رزین پلیمری و مخلوط سیمان می باشد. و در نهایت ماده ای قدرتمند و کاربردی از آن تولید می شود.

این ماده از مخلوط سیمان دارای دانه بندی های ویژه با ماسه سیلیسی شکری است و همین امر سبب افزایش بسیار بالای مقاومت و روان کنندگی آن می شود.

گروت سیمانی

گروت سیمانی با پایه سیمانی که از سیمان، سیلیس، پودر روان‌ساز و سایر مواد شیمیایی و معدنی دیگر تشکیل می شود. کاربرد این محصول به کاربرد ملات شباهت زیادی دارد. از این محصول برای نصب ریل ماشین آلات، برینگ پلها، بلت ها و حایل ها استفاده می شود؛ همچنین به دلیل عدم انقباض، برای زیر صفحه ستونها و آنکربلت ها نیز به کار می رود.

ویژگی های گروت اپوکسی استاندارد

گروت اپوکسی استاندارد باید از یک سری ویژگی ها برخوردار باشد تا بتوان آنرا برای سازه های بتنی استفاده نمود.  باید حالتی سیالی ات داشته باشد و جاری گردد. یکنواخت بودن و ته نشین نشدن آن بسیار مهم است. در صورتی که در آن انقباض رخ دهد ، می توان گفت که استاندارد های لازم را ندارد. گروت ها باید بتوانند در مدت زمان کوتاهی مقاومت لازم را بوجود آورند. قابلیت نگهداری و ذخیره آب ملات و همچنین مش بندی مناسب از دیگر ویژگی های گروت اپوکسی های استاندارد هستند.

گروت

به لحاظ وجود رزین و هاردنر اپوکسی، گروت اپوکسی نسبت به سایر مدل های سیمانی قدرت چسبندگی بالاتری به انواع سطوح اعم از بتنی و فلزی دارد. نوع اپوکسی مقاومت مناسبی در برابر مواد شیمیایی خورنده ، اسیدها ، روغن ها ، گریس ها ، نمک ها ، قلیاها و … دارد . در بسیاری از موارد از مدل اپوکسی می توان به عنوان ملات مقاوم در برابر اسیدها و یا به عنوان یک ملات ترمیمی اپوکسی استفاده نمود . گروت اپوکسی بعد از گیرش و سخت شدن فاقد انقباض و جمع شدگی است . علاوه بر آن هیچ گونه انبساطی هم پس از سخت شدن نخواهد داشت . بهره برداری از سازه ای که توسط نوع اپوکسی اجرا شده است بسیار سریع تر از موارد مشابه اجرا شده توسط گروتهای پایه سیمانی می باشد .

تفاوت گروت پایه اپوکسی با گروت پایه سیمانی

تفاوت گروت پایه اپوکسی با گروت پایه سیمانی
1- در گروت سیمانی این امکان وجود دارد که بین صفحه پایه و صفحه کفی منقبض شود اما در مدل اپوکسی کاهش حجم کمی دارد که این خطر را کاهش می دهد.
2- از آنجا که نوع سیمانی ضد آب نیست به همین جهت پس زمانی که خیس شود می تواند آب را به خود جذب کند و لکه دار شود.
3- مدل سیمانی از مخلوط پودر سیمان ساخته می شود اما مدل اپوکسی از رزین های اپوکسی و پودر های پر کننده ساخته می شود که باعث دوام بیشتر آن می شود.

مشخصات فنی گروت اپوکسی چیست

  •  مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر خوردگی و ضربه
  • تاب بالا در برابر تنش و مواد مضر شیمیایی
  • کارایی بسیار خوب و طولانی مدت
  • تاب بالا در برابر لرزش‌ها و ارتعاشات
  • گیرش و کسب تاب نهایی سریع
  • سیستم گرمازا با پیک پایین برای گروت ریزی در حجم زیاد
  • ناحیه باربری موثر بالا
  • جریان پذیری عالی

چند نکته مهم در گروت ریزی

گروت چیست

۱. نقاطی که قرار است گروت ریزی در آن انجام گیرد باید از آلودگی های مختلف نظیر گردوغبار و آلودگی روغنی تمیز گردد.

۲. جهت پاک کردن سطوح از گردوغبار باید قبل از انجام عملیات از پمپ باد استفاده نمود.

۳. ابتدای این عملیات به مدت ۱۵ دقیقه بوده و پایان آن نیز ۲ ساعت می باشد.

۴. مقدار انبساط آن بعد از عملیات گروت ریزی حدود ۲ درصد می باشد.

۵. این مورد باید در شرایط دوام بالا و تراوایی کم مورد استفاده قرار گیرد.

۶. نقاطی که دارای ضخامت ۱۰ الی ۱۰۰ میلی متر می باشند، برای این کار بسیار مناسب می باشند.

۷. در جهت استحکام بخشیدن به سازه مورد استفاده قرار می گیرد و برای هر موردی مناسب می باشد.

قیمت گروت

این محصول با اندازه و وزن های مختلف در بازار و جود دارد و به دلیل نوسانات قیمتی که وجود دارد نمی تواند در اینجا قیمت دقیق برای هرکدام از انواع آن اعلام کرد اما برای اطلاع از قیمت گروت شما می توانید با کارشناسان بتن ایران در تماس باشید.

خرید گروت

با انتخاب شرکت کران کاو بتن ایران می توانید بهترین و با کیفیت ترین گروت اپوکسی را آن هم با قیمتی مناسب تهیه نمایید و توسط مشاورین مجموعه انتخابی مناسب جهت پروژه خود داشته باشید. چرا که این شرکت چندین سال است که در این زمینه فعالیت داشته و می توانید بهترین مشاوره را در این زمینه به شما دهد تا در آینده برای شما مشکلی پیش نیاید

گروت چیست

گروت

گروت محصول نهایی از ترکیب سیمان و ماسه می باشد که از این دو مواد چسبنده ای بوجود می آید که به عنوان ملات مورد استفادده قرار می گیرد. به طور معمول از این محصول در جاهایی استفاده می شود که نیاز به ترمیم عمیق دارند و نیاز به زیر سازی تجهیزات سنگین باشد.