افزودنی های بتن در ایران بتن

افزودنی های بتن در ایران بتن

افزودنی های بتن به هر نوع ترکیب شیمیایی که جهت بهبود خواص بتن تازه یا سخت شده به ترکیب بتن اضافه ‌می‌گردد، اطلاق می‌شود.

از انواع متداول افزودنی‌های بتن که در مجموعه بتن ایران اشاره کرد :
می‌توان به افزودنی‌های روان کننده‌ی بتن (کاهنده‌های آب)، فوق روان کننده‌ی بتن (فوق کاهنده آب)، افزودنی‌های تنظیم گیرش بتن (زودگیر کننده و دیرگیر کننده بتن)، حباب هواساز (هوازا یا حباب‌زا) و آب‌بند کننده اشاره کرد.

مواد افزودنی بتن :

1. پاور ژل

2. ضد یخ بتن

3. حباب زای بتن

4. گروت منبسط شونده

5. روان کننده K60

6. روان کننده N25

7. پودر میکروسیلیس

8. دوده سیلیسی

9. مکمل بتن

10. دوغاب میکروسیلیس

11. روان کننده L20

خواص مواد افزودنی بتن

  • تسریع در روند کسب مقاومت اولیه
  • کنترل واکنش های قلیایی های سیمان با سنگدانه ها
  • طولانی کردن زمان گیرش
  • افزایش کارائی بدون نسبت آب به سیمان
  • تهیه بتن پر مقاومت، بتن مقاوم در برابر یخ زدن و آب شدن مکررعمده استفاده افزودنی های بتن برای بالا بردن خواص بتن طبق دستورالعمل داده شده در کار و با در نظر گرفتن موقعیت خاص منطقه و مواد می باشد. همچنین افزودنی های بتن برای بهتر کردن ویژگی‌های بتن در زمانهای خشکی و سرما و شرایط سخت کاری و تغییر زمان گیرش بتن برای انتقال بتن در فواصل دور  مورد استفاده قرار می گیرد. بر همین مبنا آشنایی بیشتر با ویژگی‌ های افزودنی‌ های بتن برای تعیین بهترین محصول متناسب با شرایط پروژه برای یک مهندس سیویل امری لازم و ضروری است.

    ادتیو بتن یا همان افزودنی های بتن موادی هستند به غیر از سیمان پرتلند، شن و ماسه و آب، که به شکل پودر یا مایع، به عنوان یکی از مواد سازنده بتن و برای بهتر کردن خاصیتهای بتن، کمی قبل از اختلاط بتن یا در زمان اختلاط به آن اضافه می‌شود.