آزمایش های غیر مخرب و یا NDT TESTING-مرتبط با تعیین شناسنامه ای سازه

۱-آزمایش اولتراسونیک

 آزمایش بتن به روش اولتراسونیک از روش های پر کاربرد برای آزمایش بتن محسوب میگردد که به نام روش ماورای صوت نیز شناخته میشود.  اساس کار آزمایش اولتراسونیک بر مبنای تعیین سرعت امواج پالسی ماورای صوت میباشد و در این روش پالسهای ماورای صوت با  انجام یک سری تغییرات ناگهانی پتانسیل و از طریق یک فرستنده از نوع محرک به یک کریستال پیزوالکتریک مبدل که خود نیز ارتعاشی با فرکانس اصلی صادر میکند ، بوجود می آیند. مبدل هایی که برای آزمایش با این روش مورد استفاده قرار میگیرند از نوع تیتانات باریم و تیتانات سرب هستند که بدین منظور کاملا ایده آل و مناسب محسوب میشوند. نحوه قرار گیری مبدل فرستنده در امتداد ضخامت دیوار و همچنین  در تماس با بتن میباشد که کلیه ارتعاشات نیز پس از عبور از بتن توسط مبدل گیرنده که آن هم در تماس با سطح مقابل دیوارهای بتنی هستند دریافت میگردد. با عبور امواج پالسی از میان بتن دستگاه شروع به اندازه گیری زمان عبور آنها کرده و با تقسیم مسافت طی شده توسط پالس با زمان ثبت شده سرعت عبور امواج به دست می آید.

آزمایش اسکن بتن

کلیه داده های به دست آمده با این آزمایش که شامل تعیین عمق ترک و وجود حفره VOID در بافت بتن و همچنین تعیین سرعت نفوذ صوت در بتن میباشد مطابق با استاندارد های ASTM C215 و IS 13311 ( Part 1 ) : 1992و مطابق با جدول زیر نشان دهنده کیفیت بتن خواهند بود.

مقاومت فشاری بتن را نیز میتوان بر اساس استاندارد ASTM C597 به دست آورد. مقاله ای مرتبط با این موضوع در نشریه 316-ض در مرکز تحقیقات  مسکن ایران پروسیجر منتشر شده است. از آزمایش مد نظر برای تعیین نمودن مقاومت فشاری طی ۲۸ روز استفاده میشود و طی آن باید آبی که درون بتن وجود دارد از داخل آن خارج شود زیرا اب میتواند سرعت صوت در بتن را تا حد زیادی بالا ببرد و به همین دلیل خطایی در آزمایش رخ دهد. این روش را میتوان برای بتن مسلح و بتن سازه هایی که در معرض آتش سوزی هستند و یا حتی سازه های آبی مخازن آبی، تصفیه خانه ها که بصورد مداوم در مجاورت اب قرار دارند استفاده نمود.

۲- آزمایش اسکن بتن

بر اساس این روش آزمایش بتن سنسور نوع prob  بر روی سطح بتن کشیده میشود و سپس بوسیله میدان القایی که از شار مغناطیسی بودجود آمده است و بررسی شدت میدان القایی، شناسایی قطر میلگرد شبکه های فولادی مچاور و همچنین کاور بتن انجام میشود. در پی این آزمایش در مورد آرنج و جاگذاری آرماتورها و همچنین استفاده از اقطار صحیحی مناسب با نقشه های طراحی حصول اطمینان خواهد شد. این آزمایش همچنین میتواند بمنظور موارد مربوط به خوردگی شبکه های فولادی نیز که به دلیل کوچک شدن قطر هسته آرماتور بر اثر اکسیداسیون و به حرکت در آمدن شبکه و کاهش کاور بتن رخ میدهد استفاده نمود. این آزمایش با مقایسه ای که با اقطار طراحی و شرایط فعلی برای تشخیص نقاط دارای فرسودگی و همچنین تعیین محل هایی از سازه که نیاز به ترمیم دارند انجام میدهد میتواند به تعیین خورد گی و فرسایش بپردازد.

تماس با بتن ایران