نحوه و روش اجرای کفپوش اپوکسی و پلی یورتان و آنتی استاتیک و مشخصات محصول

عوامل زیادی وجود دارند که باعث شده تا کفپوش های شیمیایی پلیمری از کفپوش های پر کابرد و ایده آل آن هم برای محیط های سخت و خشن محسوب شود. از جمله این عوامل میتوان به ترکیبات آلیفاتیک ، پیوند های آروماتیک، مشخصات و خواص مکانیکی بسیار بالا، مقاومت کششی، فشاری و همچنین مقاومت بالا در برابر سایش، مقاومت بسیار بالای شیمیایی بخصوص در برابر حلال ها، مقاومت در برابر هر گونه پسماند و اضافات نفتی، انعطاف پذیری بسیار خوب در مقایسه با دیگر کفپوش ها و همچنین رنگ پذیری عالی اشاره نمود.

این پوشش ها  موارد کابرد بسیار زیادی دارند اما از جمله مهمترین موارد کاربرد آنها میتوان به تصفیه خانه های صنعتی، کفپوش های دکوراتیو که بیشتر در مجتمع های تجاری و اداری و مچنین مسکونی استفاده میشوند، کلیه پوشش های ضد اسید در حوضچه های خنثی سازی، محوطه های تزریق و اسید، کفپوش های بدون درز، سالن ها و کارخانجات تولید محوصلات بهداشتی، سالن های تولید قطعه، آشیانه های هواپیما، کفپوش سالن های ورزشی و کلیه محیط های صنعتی اشاره کرد.

این دسته از مواد معمولا و بطور غالب از مواد دو جزئی هستند و از ترکیباتی همچون  رزین و هاردنر و البته بصورت درجا ریز برخوردار هستند که همین موضوع نیز باعث شده تا تنها در ساعات و یا حتی در دقایق اولیه به استحکام مورد نظر دست یابد.

کیفیت پیوندهای آروماتیک به نسبت ترکیب رزین به هاردنر بستگی دارد. هر چه نسبت  ترکیب این دو ماده افزایش یابد در نتیجه میزان استفاده از فیلر نیز افزایش خواهد یافت که نتیجه آن کاهش خواص شیمیایی و مکانیکی پوشش خواهد بود.

برای رنگ آمیزی این پوشش ها و به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب باید رنگدانه های سرامیکی به همراه رزین اپوکسی در دستگاهی به نام همونایژر بخوبی ترکیب و مخلوط شوند که در انتها طیف رنگی گسترده ای بوجود خواهد آمد. کد در نظر گرفته شده برای هر رنگ به دست آمده نیز رال رنگ نامیده میشود و به همراه کاتالوگی مخصوص ارائه میشود. برای بدست آوردن رال رنگ و همچنین کد استاندارد آن میتوانید به سایت www.ralcolor.com‌مراجعه نمایید.

از ترکیبات کفپوشی که برای برای پارکینگ های عمومی و سالن های تولید و همچنین انبارها بسیار مناسب و ایده آل میباشد ترکیب رزین بیسفنول اپوکسی و هاردنر پلی آمید با نسبت ترکیب معین و همچنین  در رنگهای متنوع میباشد. این ماده از نوع کم فیلر و solvent free‌ میباشد. توجه داشته باشید که کفپوش های اپوکسی در مواجهه با نور مستقیم آفتاب حساس هستند که به همین دلیل بهتر است تا از آن بعنوان کفپوشی برای محیط های باز استفاده نشود.

اگر رنگ اپوکسی به عنوان پوشش در نظر گرفته شود مقاومت خوبی را در برابر اسیدهای با خورندگی حد متوسط نشان خواهد داد اما در برابر اسیده های قوی تر مقاومت کمتری دارند و به مرور دکلروه و رنگ پریده خواهند شد.

یکی از انواع کفپوش های اپوکسی که از قابلیت اجرا بر روی سطوح بتنی و فلزی برخوردار است و با نسبت ترکیب حجمی 1;4‌رزین به هاردنر مورد استفاده قرار میگیرد کفپوش KBIFloor-EPX میباشد. در تولید رزین مورد نیاز این محصول از مواد اولیه پتروشیمی های داخلی استفاده میشود که این ماده ابتدا فرآوری شده و در رآکتور مخصوص تولید میشود. اما توجه داشته باشید که مواد اولیه مورد نیاز آن و همچنین رآکتور و همونایژر  برای فرآوری در کشور ما و همچنین خاورمیانه وجود ندارد که به همین دلیل هاردنر آن از نوع پیشنهادی بوده و مربوط به شرکت شل میشود. برای پوشش دادن به این محصول با ضخامت یک میلیمتر ار ترکیب رزین به هاردنر به مقدار یک و نیم کیلوگرم نیاز است. در هنگام ترکیب باید دقت زیادی را به خرج دهید و رزین و هاردنر را با ابزار های مناسب و استاندارد بخوبی سنجیده و همچنین میکس و مخلوط کردن آن نیز با میکسرهای برقی انجام شود. در صورتی که دقت در هنگام ترکیب کردن مواد به خرج داده نشود و هاردنر بیش از حد نیاز مورد استفاده قرار گیرد پوشش اپوکسی خشک خواهد شد که البته در مواردی که هاردنر درصد کمتری داشته باشد نیز شاهد ماده ای آدامسی و ژله ای شکل خواهید بود که البته خشک نیز نمیشود.

کفپوش های اپوکسی KBIFloor-EX در صورتی که در مجاورت روغن و یا آب قرار بگیرند لغزنده خواهند شد که در این چنین شرایطی بهتر است تا به دلیل آسیب هایی که ممکن است به افراد وارد شود از آن استفاده نشود.

پرایمر اپوکسی و زینچ

ترکیب رزین و اپوکسی و هاردنر و همچنین حلال ها بمنظور پوشش سطوح بتنی معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم میباشد که البته برای اجرای اپوکسی و افزایش سطح تماس موثر باید به خوبی سطح از هر گونه آلودگی پاک شود.

برای سطوح فلزی از موادی باید استفاده شود که بر پایه الکل هستند و موادی مانند اپوکسی زینچ میتوانند کاملا مناسب و ایده آل باشند. زینچی که باید بعنوان پوشش بر روی فلز مورد استفاده قرار گیرد باید از ضخامتی برابر ۷۰ میکرون برخوردار باشد. البته نسبت به شرایط ممکن است از اپوکسی زینچ با ضخامت ۱۵۰ میکرون نیز استفاده شود. ابزارآلاتی که بمنظور اعمال این نوع اپوکسی ها بر روی فلز مورد استفاده قرار میگیرد نیز از نوع پاششی هستند.

دستور العمل اجرای کفپوش اپوکسی

یک سری الزامات باید برای اجرای کفپوش های اپوکسی یا هر پوشش پلیمری دیگری در نظر گرفته شود که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهیم نمود:

اولین نکته ای که باید به آن توجه شود بتن ریزی میباشد و باید مطابق استاندارد ها ۲۸ روز از بتن ریزی گذشته باشد. این موضوع باعث میشود تا تمام آب موجود در بتن که بصورت اشباع شده در  داخل بتن قرار دارند از آن خارج شده و پوشش به  خوبی بر روی بتن اعمال شود. در صورتی که به این موضوع توجه نشده و پوشش را بر روی بتن خیس و خشک نشده اعمال کنید باید دیر یا زود شاهد تاول زدن اپوکسی باشید. به این موضوع تاول زدن اپوکسی نیز گفته میشود و میتواند تمام زحمات شما را هدر دهد. برای بررسی رطوبت موجود در بتن از ابزارهای متفاوتی استفاده میشود که یکی از این ابزارها که رطوبت سنج میباشد تست شبنم گفته میشود.

سطح بتنی که قرار است اپوکسی بر روی آن اعمال شود باید به خوبی تراز شود زیرا کفپوش های اپوکسی از خاصیت خود ترازی برخوردار میباشند. در صورتیکه سطح تراز نشود امکان پانچ شدن و برش پوشش یکپارچه و بدون درز اپوکسی نیز وجود نخواهد داشت. یکی از نکاتی که قبل از اعمال اپوکسی باید به آن توجه کنید حذف مواد و لکه های روغنی که شاید چندان به چشم نیایند از روی سطح بتنی میباشد و حتی اگر این لکه ها و روغن در عمق بتن نفوذ کرده باشند نیز بهتر است آنها را قبل از اعمال اپوکسی حذف نمود.

از استحکام و ثابت سطوحی که ممکن است در جای خود لق بزنند نیز قبل از اعمال اپوکسی اطمینان حاصل نمایید زیرا موزاییک و سنگ هایی که در جای خود لق میزنند چندان مناسب نیستند. در کارگاه و محیطی که قرار است کفپوش اپوکسی بر روی آن نصب شود باید بطور کامل و یا تا حد پوشانده شود بطوریکه گرد و غبار نتواند وارد محیط شود زیرا گرد و غبار موجود بر روی سطح نیز اجازه اجرای با کیفیت را نمیدهد.

مراحل اجرای کفپوش های اپوکسی یا پوشش های پلیمری:

1-         ابتدا سطح مورد نظر که میتواند بتن و یا سرامیک و موزاییک باشد را باید بخوبی با دستگاه اسکرابر و ساب بتن صاف نموده تا بخوبی ناترازی های موجود بر طرف گردد. این کار به اپوکسی کمک میکند تا درگیری بیشتری با سطح داشته باشد و در نتیجه کیفیت چسبندگی میان اپوکسی و همچنین سطح نیز افزایش یابد. کلیه دستگاه های موجود در محیط مانند تابلوهای برق، دستگاه های خط تولید، دستگاه های پرس و هر دستگاه دیگری باید به خوبی و قبل از اجرای عملیات اسکراب و اسکراچ به خوبی پوشانده شوند.

2-  تنظیف محیط و رفع غبار موجود نیز باید با استفاده از کمپرسورهای باد و وکیوم  بصورت خشک انجام شود.

3- اجرای پرایمر اپوکسی KBIEPX-COAT به میزان 150 تا 250 گرم در هر متر مربع.

4- اجرای لایه گروت ریزی آن هم در دو لایه. وظیفه این پوشش مقاومت در مقابل تنش های مکانیکی بوجود آمده میباشد که این تنش ها میتوانند سایش را بهمراه داشته باشند. ضخامت لایه ایجاد شده از آن به دو و نیم میلیمتر خواهد رسید.

5- باید به پوششی که بر روی سطح اعمال شده تنفسی ۱۸ ساعتی اعمال گردد.

6- اجرای لایه top coat که لایه نهایی نیز محسوب میگردد با ضخامتی برابر با ۵۰۰ میکرون. توجه داشته باشید که این لایه حالتی smooth دارد که این ویژگی آنرا برای استفاده بعنوان پوششی دکوراتیو ایده آل کرده است.

7- توسط تینر باید تمامی ابزارهای اجرا و رولرها و همچنین کفش های عاجدار باید به خوبی شستشو شوند. متوسط ضخامت اجرای کفپوش های اپوکسی سه میلی متر میباشد. این ضخامت به این معناست که حدود ۴ تا ۴.۵ کیلوگرم KBIFlOOR-EPX برای هر متر مربع مورد نیاز میباشد. البته ضخامت ذکر شده برای مکان هایی که تردد زیاد میباشد مناسب است و در صورتیکه لیفتراک ها و ماشین آلات سنگین تردد ندارند میتوانید این ضخامت را تا ۲ میلیمتر کاهش دهید.

لاک اپوکسی

لاک اپوکسی را از جمله اپوکسی هایی باید نام برد که از ترکیب pure و خالص رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین با نسبت ترکیب تشکیل شده است و به دلیل اینکه جزو اپوکسی خالص میباشد ، ترکیبی بی رنگ دارد. خواص شیمیایی و مکانیکی ایجاد شده با لاک اپوکسی باعث شده تا در مرحله نهایی اعمال و اجرای اپوکسی اجرا شده و قادر است تا میزان لغزندگی سطح را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین میتواند مقاومت اپوکسی را در برابر سایش و خش و همچنین اسیدها و حلال ها تا حد زیادی افزایش دهد.

در صورتیکه قرار باشد این پوشش بر روی بتن اجرا شود نیازی به استفاده از پرایمر اپوکسی وجود ندارد و میتوان از آن بعنوان پوششی ضد غبار استفاده نمود. ضخامت مناسب برای این مکان ها و بمنظور پوشش ضد غبار ۳۵۰ میکرون میباشد. همچنین در صورتی که قصد داشته باشید  تا پس از اجرای کفپوش تصویری سه بعدی و معمولی بر رئی آن چاپ کنید باید ضخامت آنرا ۲ میلیمتر در نظر بگیرید.

کفپوش آنتی استاتیک یا کفپوش کونداکتیو

برخی از اماکن وجود دارند که وجود بار ساکن در آنها باعث شده تا احتمال جرقه خوردن و در نتیجه آتش سوزی وجود داشته باشد که از جمله این اماکن باید به اتاق های عمل، سالن های GIS، اتاق های برق، اتاق های کنترل، اتاق های سرور، انبارها و سالن های تولید اشاره نمود.  برای تخلیه بار ساکن موجود در این اماکن کف سازه ها باید از کفپوش های آنتی استاتیک برخوردار باشد. راهکاری که برای عدم جرقه زنی و آتش سوزی برای این مکان ها در نظر گرفته شده استفاده از شبکه های رسانا و نوارهای مسی میباشد که به چاه آرت متصل میشوند و ترکیبات رزین کونداکتیو و الیاف فیبر کربن نیز وظیفه انتقال بار به این شبکه ها را بر عهده میگیرند.

در اجرای کفپوش های در جا ریز اپوکسی همانند اپوکسی های معمولی عمل  میشود. پس از اجرای اپوکسی معمولی به ضخامت ۱۰۰۰ میکرون شبکه ای از نوارهای مسی که الیته ضخامت کمی دارند و با ابعاد ۱*۱ اجرا و سپس به ارتینگ ساختمان وصل میشوند. بعد از انجام این کار اجرای پرایمر و وکوتینگ نهایی صورت خواهد گرفت.

برای تست انتقال بار از اهم سنج هایی استفاده میشود که به آنها میگر گفته میشود . همچنین از پراب هایی که وزن آنها برابر با ۵ کیلوگرم میباشد بدین منظور و برای تست انتقال بار استفاده میگردد.

کفپوش پلی یورتان

سه عامل وجود دارند که تفاوت هایی را میان کفپوش پلی یورتان KBIFloor-PU  در مقایسه با هم خانواده خود یعنی اپوکسی بوجود آورده اند:

الف- این کفپوش ها بر خلاف کفپوش های اپوکسی به نور خورشید و اشعه UV مقاومت بالایی دارند که همین ویژگی باعث شده تا در محیط های رو باز براحتی قابل استفاده باشند.

ب- کفپوش های پلی یورتان از خاصیتی به نام ANTI SLIP برخوردار هستند که این ویژگی از لغزنده شدن سطح کفپوش جلوگیری به عمل می آورد. این کفپوش برای محیط هایی که میزان آب و رطوبت در آنها بالاست  بسیار ایده آل میباشد. محیط های پر تنش صنعتی مانند آبگیرها، حوضچه های خنثی سازی و همچنین کارخانجات تولید لبنیات که باید مدام کف آنها مورد شستشو قرار گیرد از جمله محیط هایی هستند که استفاده از این کفپوش ها در آنها الزامی است.

ج- این کفپوش ها مقاومت بسیار خوبی را در برابر مواد اسیدی و حلال ها از خود نشان میدهند که از این رو میتواند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در محیط های خشن صنعتی و کارخانجاتی باشد که با مواد اسیدی و قلیایی سر و کار زیادی دارند.

این کفپوش از ترکیب پایه رزین ایزو استات و هاردنر تشکیل شده است. اجرای کفش پوش های پلی یورتان همانند کفپوش های اپوکسی است و تفاوت چندانی ندارد. اما در اجرای کفپوش های پلی یورتان در سالن های ورزشی و آن هم پیش از لایه گروت ریزی یک لایه که حجم آن تقریبا حدود یک کیلوگرم میباشد را بعنوان ضربه گیر به کار میبرند. این کار باعث میشود تا ضخامت کفپوش مقداری افزایش یافته و حدود ۱۵۰۰ میکرون به آن اضافه شود.

پلی یوریا

این پوشش از جمله پلی یورتان های با اجرای گرم میباشد که خواص زیادی دارد و همین خواص نیز باعث شده اند تا در مقابل عوامل خورنده، مواد نفتی ، اسیدها مقاومت زیادی را از خود نشان دهد و میتوان با توجه به این ویژگی ها آن را برای اورهال و تعمیرات کوتاه مدت استفاده نمود.

برای اجرای پوشش پلی یورتان از تجهیزات پاششی استفاده میشود که این تجهیزات را یک راکتور آب گرم کن و پمپ دو جزئی تشکیل میدهند. ضخامت این محصول برای اجرا در حالت بهینه ۲۰۰۰ میکرون میباشد. برای اجرای این کفپوش از ابزارآلات و تجهیزات گران قیمتی استفاده میشود که به همین دلیل اجرای ان در متراژهای پایینتر از ۱۰ هزار متر به هیچ وجه صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

باید تمهیدات و پیش نیازهای ویژه و ضروری برای اجرا و مهندسی کف پوش های صنعتی، انبارها، فرودگاه ها، سالن های ورزشی، کف سافی بتن در نظر گرفته شود. همچنین برای اینکه این کفپوش کلیه خصوصیات یک کفپوش استاندارد و خوب را برای اجرا در کارخانجات، انبارها، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی و غیره در بر بگیرد و مقاومت سایشی، کششی خوبی پیدا باید کلیه تمهیدات برای اجرا اندیشیده شوند.

برای اینکه اجرا به بهترین شکل ممکن اجرا شود تنها کیفیت کفپوش ملاک قرار نمیگیرد و بهتر است به کیفیت بتن نیز توجه داشت. ممکن است در برخی شرایط اجرای کفپوشی که همگی خواص و ویژگی های یک کفپوش مناسب را داشته باشید امکان پذیر نیست و به همین دلیل ابتدا باید کف که قرار است کفپوش بر روی آن اعمال شود از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار گیرد و ایراداتی را در آن بر طرف نمود.

در حال حاضر روش ها و همچنین موادو کفپوش های مختلفی وجود دارند که میتوانند بر طرف کننده نیاز کارفرمایان باشند که میتوان به پوشش های اپوکسی، پلی یورتان ، سیمانی و غیره اشاره نمود.

شرکت بتن ایران که از مجموعه های قدیمی در زمینه اجرای کفپوش در کشور محسوب میشود و  پرسنل زبده و همچنین امکانات روز دنیا را در اختیار دارند بهترین گزینه برای اجرای کفپوش محسوب میگردد.

تماس با بتن ایران