آب بندی بتن

آب بندی بتن یکی از بزرگترین دغدغه های سازندگان و مجریان سازه های بتنی میباشد تا با عدم نفوذ آب به داخل بتن از فرسایش و خوردگی آن جلوگیری شود. افزونه ها و مکمل های زیادی نیز تا کنون ابداع شده اند  که هر یک به نوعی میتوانند در آب بندی سازه های بتنی نقش  داشته باشند. این مکمل ها و افزودنی ها قادر هستند تا میزان نفوذپذیری آب را به داخل بتن تا حد ممکن  کاهش دهند. اصافه نمودن مواد پوزولانی به عنوان فیلر در ترکیب مصالح سنگی، استفاده از الیافت پلی پروپیلن و کلاپیلارهای آزاد بتن را میتوان از راهکارهای ایده آل و نوینی دانست که برای نفوذ ناپذیری و آب بندی بتن مورد استفاده قرار میگیرد.

آب بندی بتن

هر چه پوشش و یا همان کاور بتن با استفاده از بولت های پلاستیکی یا چدنی، واتراستاپ ها و درزگیرهای بتنی که در حین بتن ریزی به کار میروند بیشتر و استاندارد تر باشند در نتیجه امکان نفود آب به داخل بتن نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. امروزه استفاده از پوشش ها و مواد افزودنی بتن بمنظور استحکام آن در صنعت ساختمان سازی کاملا ضروری میباشد و باید مورد توجه کارفرما در حین اجرای ساخت سازه و بتن ریزی قرار گیرد.

استفاده و بهره گیری از روش های نوین آب بندی بتن در پیش و در حین ساخت سازه  ای که در شرایط جوی مرطوب قرار دارد میتواند تا مدت ها سازه را از خوردگی ناشی از رطوبت و نفوذ آب حفظ کند اما مطمئنا سازه خواه نا خواه و پس از مدتی مقاومت خود را در برابر آب و رطوبت از دست خواهد داد. سازه های آبی نظیر مخازن ذخیره آب، ‌زلال سازها، پمپ خانه ها، آبگیرها،‌اسکله ها، سد ها، استخرها، تاسیسات زیرزمینی، نیروگاه ها، کارخانجات، مجتمع های بزرگ مسکونی و موارد بسیار زیاد دیگری را میتوان نام برد که مطمئنا روزی ممکن است مقاومت خود را در برابر آب کاهش دهند و اینگونه میتوان گفت نفوذ آب به داخل آنها اجتناب ناپذیر است.

در صورتیکه اتصال ترکیب بتن و کف و یا دیواره های سازه به خوبی و اصولی انجام نشود مطمئنا  در برابر آب و رطوبت نفوذ پذیر خواهد بود. نفوذ آب به دیوارها و یا کف سازه میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که البته جبران آسیب وارد شده به این آسانی ها نیست. آب بندی غیر اصولی و در نتیجه نفود آب به صورت مستقیم میتواند در کارکرد سازه تاثیر بسار زیادی داشته باشد و همچنین با نفوذ  آب به پی و فوندانسیون، شرایط برای نشست کل سازه فراهم می شود. آرماتور ها که جزئی جدا نا پذیر در میان بتن هستند در این بین آسیب پذیری زیادی خواهند شد و با اکسید و همچنین انبساط آرماتورها به طور کلی دوام سازه با خطر جدی مواجه خواهد بود.

روش های آب بندی سازه های بتنی

ماهیت آب بندی سازه های بتنی پس از انجام بتن ریزی به دو دسته تقسیم بندی میشود:

اجرای آب بندی بتن

الف- آب بندی بتن از نوع فشار مثبت یا از طرف مثبت

در سازه هایی نظیر مخازن، استخرها، رویه بام، سطح بیروری دیواره مدفون در بتن که تراز آب زیر زمینی بالاست از این روش آب بندی استفاده میشود. این روش از آب بندی بتن در واقع از روش های پر کاربردی محسوب میشود که میتواند به طور کامل تماس میان آب و رطوبت را با سطح زیرین و یا دیواره ها قطع کند که از بهترین روش های آب بندی نیز محسوب میگردد.

ب- آب بندی فشار منفی یا طرف منفی

در سازه هایی که احتمال نشت آب وجود دارد از این روش آب بندی بتن استفاده میشود و امکان رفع نشت را برای سازه فراهم میکند. بعنوان مثال برای سیال های مخزنی که امکان تخلیه آب برای آنها وجود ندارد از این روش آب بندی استفاده میشود و از سطح بیرونی مخزن نسبت به آب بندی اقدام میشود. برای رفع نشت چاله های آسانسور، دیوارهای مدفون در مجاورت رطوبت، اتاقک های پمپ خانه از این نوع آب بندی استفاده میشود.

شناخت پوشش های مناسب برای آب بندی فشار مثبت و روش اجرای آن

در این بخش قصد داریم تا به آب بندی سازه های بتنی بپزدازیم که در آن سیال با درجه 6 تا 8ph وجود دارد میپردازیم. پسماند های بهداشتی فسفاتی و سیستم های جمع آوری آب سطحی از این دسته سازه ها هستند. سیالاتی در رده ph قرار میگیرند از جمله سیالاتی محسوب میشوند که به دلیل خورندگی بالا به پوششی مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اسیدی نیاز دارند.

اجرای آب بندی بتن

برای آب بندی بتن این سطوح باید قبل از هر چیز مخزن و یا مخازن به خوبی از سیالات خالی شده و سطوح داخلی آنها با مواد مناسب و استاندارد ترمیم کننده به خوبی تعمیر و بازسازی شود. پاکسازی سطح بتن باید به گونه ای انجام شود که هیچگونه آلودگی و شیرابه بر روی آن باقی نمانده و کاملا تمیز شود. حفره های قرار گرفته میان بولت ها و سیسم های آرماتور بندی که از بافت بتن بیرون زده اند باید جدا شوند. داخل درزهای بتنی را باید بخوبی شستشو داد تا از هر گونه مواد پاک شود.

نکته: توجه داشته باشید در صورتی که سطح مورد نظر شما به طور کامل با بتن پوشانده نشده است بهتر است با موادی مانند پلاستر و یا اندود سطح پیوسته ای را بوجود آورید. همچنین در نظر داشته باشید بمنظور کاهش ریسک ترک خوردگی در پیوستگی پوشش نهایی آب بند باید از یک ماهیچه سیمانی در محل اتصال کف و دیواره استفاده شود.

پوشش آب بند آلاستومری

پوشش های از نوع پایه سیمانی آب بند را دو جز تشکیل داده اند که این دو جز عبارتند از پودر اصلاح شده سیمانی و رزین هم خانواده M.M.A. این محصول پایه سیمانی از جمله محصولاتی است که اجرای آن با ضخامت کمی انجام میشود که این ضخامت کم امکان چسبندگی  آنها را تا حد زیادی نسبت به مواد قطور افزایش داده است. KBISeal-M2000 که  از نسبت ترکیب ۲۵ کیلوگرم پودر و ۸ کیلوگرم رزین و ۴ لیتر آب به منظور روانی هر چه بهتر و بیشتر برخوردار است توسط میکسر مکانیکی مخلوط شده و پس از آنکه حباب های آن به طور کامل رفع شدند شاهد یک ملات آن هم بسیار رقیق خواهیم بود.

رطوبتی که بر روی سطح بتن ایجاد میگردد برای اجرای مولد مشکلی را بوجود نخواهد آورد اما توجه داشته باشید که بهتر است به منظور کارایی بهتر و بیشتر سطح خیس نباشد. اجرای آن باید به صورت دو لایه صورت گیرد و همچنین بطور متوسط در هر متر مربع یک ونیم کیلوگرم از آن استفاده شود. البته این مقدار برای دیوارهای آجری متفاوت است و متوسط میزان مصرف ۲ کیلوگرم در هر متر مربع میباشد.

بعد از آنکه سطح مورد نظر به خوبی پوشش داده شد تا سه روز باید توسط آب به خوبی عمل آوری شود. پس از آنکه سطح مورد نظر به خوبی و بعد از سه روز عمل آوری شد میتوان عملیات هیدروتست را بمنظور تست انجام  داد. توجه داشته باشید اگر محصول بر روی سطوح سرویس ها و همچنین بام بمنطور عایق بندی مورد استفاده قرار گیرد برای کف سازی که در انتهای کار انجام میشود باید از سرامیک و یا موزاییک استفاده شود.

در شرایط و محیط های قلیایی و اسیدی البته با درصد کم و ضعیف هم باید از پوشش های آلاستومری دو جزئی آب بند استفاده گردد.

پرایمر امولوسیونی پایه قیری

از جمله سازه هایی که این محصول میتواند بمنظور ایجاد یک پرده نیمه تراوا در آن مورد استفاده قرار گیرد سازه های نیمه مدفون هستند. سطحی که با KBIPrim-WR و دو نوع حلال مختلف یعتی حلال اب و حلال رزین تولید میشود این مزیت را بوجود می‌اورد تا نفوذ یون های خورنده و آبی که حاوی مواد مضر میباشد به داخل بتن غیر ممکن باشد. مزیت های این محصول باعث شده تا از آن در استخرها و سرویس های خانگی و کلیه محیط هایی که نشت به سمت بیرون میباشد به عنوان جایگزین عایق های رطوبتی و یک لایه آب بند بتن مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای استفاده از اب بندی بتن

برای اجرای آن در سرویس ها باید پس از پاک سازی و نرمه کشی از مقدار یک کیلوگرم بر هر متر مربع استفاده شود.

شناخت و روش اجرای مواد و پوشش های مناسب برای آب بندی فشار منفی بتن

آب بندی فشار منفی به نسبت آب بندی فشار مثبت از پیچیدگی های بیشتری برخوردار میباشد. ریسک اکسید شدن آرماتورها و همچنین شبکه های فولادی موجود در داخل و بافت بتن به دلیل عدم دسترسی به جبهه آب همواره بالاست. ضخامت بتن در اثر خوردگی و همچنین از دست رفتن کاور کم تر شده که این موضوع حرکت آب به داخل بتن و فرسایش آنرا اسریع خواهد کرد.

برای شروع عملیات ترمیم بتن با استفاده از پوشش آب باید از روش هایی مانند استفاده از اکتیواتورهای سیمان و آنی گیرها و همچنین نشت بندها بمنظور هدایت آب استفاده شود که البته انجام آن نیز به تخصص و تبهر بسیار زیادی نیاز دارد. همچنین ممکن است در مواردی به دلیل حجم آب درون و پشت سازه و به طبع عدم امکان از بین بردن آب نیاز باشد تا فرد از روش های ترکیبی و ابتکاری استفاده کند. متریال ها و ابزارآلاتی که برای آب بندی فشار منفی مورد استفاده قرار میگیرند از ابزارها و متریال ها مورد نیاز برای آب بندی فشار مثبت گران قیمت تر هستند.

آنی گیر بتن

آنی گیر همانطور که از نامش نیز پیداست از جمله موادی است که میتواند مدت زمان گیرش میان آب و سیمان را تا حد زیادی تسهیل و تسریع کند. آنی گیرها در دو نوع تولید و بفروش میرسند که یک نوع آنی گیر مایع و دیگری آنی گیرهای پودی و آماده میباشند. آنی گیر ها همچنین در درجه کیفی مختلف نیز تولید میشوند که هر یک بر اساس توانایی و کارایی قابلیت نشت آب بندی موقت آب خروجی را از سازه بتنی دارند. آنی گیر مدل KBIWFS-1360 از آنی گیرهای تولید و عرضه شده توسط بتن ایران است که از نوع پودری بوده و برای فشار تا ۴ بار طراحی شده است.

زهکش از جمله وسایلی است که در هنگام استفاده از آنی گیر مورد استفاده قرار میگیرد و وظیفه آن نیز هدایت آب به پایین دست میباشد. زهکش یک مزیت بزرگ را برای آنی گیر بوجود می آورد که آن هم کاهش حجم نشت آب میباشد. در برخی موارد ممکن است زهکش با عبور از دیوار آب پشت سازه را تخلیه و حذف کند.

پودر سیمانی از نوع اصلاح شده که از ترکیبات سدیم KBIWar-2020  برخوردار است با مقدار مشخص و از پیش  تعیین شده ای آب ترکیب میشود و همانند رنگ حدود ۲ کیلوگرم از آن برای یک متر مربع مورد استفاده قرار میگیرد. سدیم فعال موجوددر این سیمان برای اینکه به حالت خنثی برسد به رطوبت نیاز دارد. بهترین ترکیب پودر KBIWar-2020 با آب برای پوشش سطح، چهار تا پنج لیتر آب به نسبت ۸ کیلوگرم پودر میباشد.

بتن اندود شده بر روی خود سدیمی دارد که این سدیم با رطوبت ترکیب نشده و همچنان بر روی سطح باقی مانده است. همین موضوع نیز باعث شده تا بتن های اندود شده چندان برای آب بندی بتن در شرایط فشار مثبت مناسب نباشند. تا زمانی که بتواند به عملکرد مناسب دست یابد بر روی خود شوره های سفید رنگی خواهد داشت. همین ذات بتن اندود شده یعنی ایجاد شوره های سفید باعث شده تا نتوان از آن برای بتن اکسپوز و نمای دکوراتیو استفاده نمود.

برای استفاده از این محصول برای چاله آسانسور  پیشنهاد میشود تا قبل از استفاده و مصرف، کمی کف موجود را با استفاده از بتن آب بند و همچنین یک شبکه مش آرماتور آن هم با سایز کوچک بالا بیاورید تا اینکه درز قطع بتن که در ناحیه کف و دیواره وجود دارد به خوبی پوشیده شود. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که ماهیچه کشی در کنج ها مانند آب بندی های بتن در حالتفشار مثبت کاملا ضروری است.

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر در کنار آب بندی ترک هایی مشاهده شود باید اطمینان حاصل کنید که بتن به اصطلاح زنده نباشد و ترمیم آن پیش از اجرای پوشش کاملا کافی به نظر میرسد.

بیشتر بخوانید : اسپیسر بتن

رزین آب بند تزریقی پلی یورتان

این محصول جزو محصولات دو جزئی میباشد که یک جز آن رزین ایزو استات سیانات و جز دوم نیز هاردنر پلی آمین با نسبت یک به یک میباشد که میتواند با قرار گرفتن در مقابل رطوبت به حالت فوم در آمده و  در مقابل جریان آب قرار بگیرد. این محصول دو جزئی زمانی که ترکیب شود وزی برابر با آب پیدا خواهد کرد ، مکانیزم عملکرد آن نیز اینگونه است که از سوراخهای ایجاد شده برای پکرهای تزریق آن هم با فشار ده بار وارد بافت بتن شده و بعد از آنکه آب را از محل مورد نظر حذف نمود خود جای گزین آب خواهد شد.

برای سوراخ کردن محل نشت آب که میتواند حتی کمی بالاتر از محل نشت باشد با در نظر گرفتن زاویه ای خاص اقدام به سوراخکاری شده  و تا نیه ضخامت و قطر دیوار سوراخ خواهد شد و بعد از آن عملیات پکر گزاری صورت خواهد گرفت. عملیات سوراخکاری و پکر گزاری تا آنجایی انجام میشود که کل مواد از سوراخ خارج شوند. البته این موضوع را باید به یاد داشته باشید که مواد و تجهیزاتی که در این روش مورد استفاده قرار میگیرند گران قیمت هستند و بدین ترتیب تنها باید در مواردی خاص از این روش استفاده شود.

شرکت کرانکاو بتن ایران از جمله شرکت های فعال و دارنده گواهینامه ISO در کشور میباشد که در زمینه آب بندی سازه های بتنی و پیمانکاری آب بندی سازه های بتنی از سابقه ای طولانی برخوردار بوده و بواسطه همین سابقه طولانی به یکی از بهترین گزینه ها برای اجرای پروژه های کوچک و بزرگ شما میباشد. این شرکت از معدود شرکت هایی است که تجهیزات کاملی را در زمینه آب بندی مخازن آب و فاضلاب، آب بندی ایستگاه های پمپاژ، آب بندی استخرها، آب بندی تصفیه خانه ها، آب بندی کولینگ تاور و دیگر موارد را در اختیار دارد و در صورتی که شما نیز به یکی از شرکت های با سابقه و همچنین مجهز به ابزارآلات مدرن و روز دنیا برای اجرای هر چه بهتر پروژه های خود نیاز دارید پیشنهاد میکنیم تا با کارشناسان شرکت بتن ایران تماس حاصل نمایید.

آنی گیر بتن چیست؟

آنی گیر همانطور که از نامش نیز پیداست از جمله موادی است که میتواند مدت زمان گیرش میان آب و سیمان را تا حد زیادی تسهیل و تسریع کند. آنی گیرها در دو نوع تولید و بفروش میرسند که یک نوع آنی گیر مایع و دیگری آنی گیرهای پودی و آماده میباشند.

 

تماس با بتن ایران