برخلاف گذشته امروزه طراحی لوازم دکوراتیو مختلف فقط به چوب و سنگ و فلز محدود نمی شود. یکی از متریال های ترند سالهای اخیر بتن دکوراتیو است اما منظور از بتن دکوراتیو چیست؟ در ادامه توضیح مختصری در مورد بتن های دکوراتیو ارائه کرده و سپس به بررسی کاربردهای مختلف آن خواهیم پرداخت.

پس در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

منظور از بتن دکوراتیو چیست؟

بتن های ساده و معمولی در ساخت و طراحی نمای ساختمان،و حیاط، ستون های خانه و مواردی از این دست کاربرد دارد. هر چیزی که استفاده از بتن را از حالت ساده فراتر ببرد، بتن دکوراتیو نامیده می شود.

به عبارتی دیگر بتن های دکوراتیو را می توان بتن های کار شده نیز نامید. برای مثال با جدا بخشی و استفاده از استامپ و قالب های مختلف می توان حال و هوای تازه ای به بتن های سرد و بی روح بخشید. از طرفی می توان کاربردهای جدیدتری از بتن را نیز تعریف کرد. از جمله این موارد می توان به گلدان ها و ظروف بتنی اشاره کرد که در ادامه بیشتر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بتن دکوراتیو چه مزایایی دارد؟

شاید در نگاه اول استفاده از بتن برای ساخت لوازم دکوراتیو چندان جالب به نظر نیاید اما با ویژگی هایی که بتن دارد ساخت لوازم مختلف از آن می تواند کاملا یک محیط بدون خلاقیت را به فضایی خلاقانه تبدیل کند. از جمله مزایای بتن دکوراتیو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن طول عمر بالایی دارد و به سرعت تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی گیرد.
  • طراحی یکدست و زیبایی را ایجاد می کند.
  • هزینه ساخت و طراحی المان های بتنی نسبت به سایر مصالح کم هزینه تر است.
  • ساخت و اجرای آن به سرعت انجام شده و به زمان زیادی نیاز ندارد.
  • در برابر آتش سوزی مقاوم است.
  • محدودیت مکانی ندارد و می توان لوازم ساخته شده از بتن را با خیال راحت در فضای داخلی و خارجی ساختمان به کار برد.
  • مقاومت بالایی در برابر اصطکاک و سایش دارد.

بتن دکوراتیو چه کاربردهایی دارد؟

حالا که به سوال بتن دکوراتیو چیست؟ پاسخ دادیم، نوبت به مهم ترین بخش از این مقاله یعنی بررسی کاربردهای بتن می رسد. کافی است کمی خلاقانه فکر کنید و از چارچوب ذهنی خود بیرون بیایید تا کاربردهای متنوعی برای بتن دکوراتیو پیدا کنید. در ادامه تعدادی از خلاقانه ترین و کاربردی ترین لوازم ساخته شده از بتن دکوراتیو را با شما در میان خواهیم گذاشت.