سنگ فرش بتنی

سنگ فرش بتنی پیش ساخته، مزایا و معایب

سنگ فرش های بتنی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند :

الف ) سنگفرش های بتنی ضد سایش

ب ) سنگفرش های بتنی پازلی

سنگ فرش بتنی پیش ساخته

سنگ فرش بتنی پیش ساخته از نوع بتن ضدسایش می باشد. از این سنگ فرش در فضای خارجی و به منظور محوطه سازی استفاده می شود. این نوع سنگ فرش ها انواع مختلفی دارند و از آن ها به منظور کف سازی محوطه های باز استفاده می شود.

از ویژگی های این گونه کفپوش ها می توان به انعطاف پذیری آن ها اشاره کرد. کفپوش های بتنی پیش ساخته با ریختن بتن در قالب های مخصوص ساخته شده و به شکل مورد نظر در می آیند. ساخت این گونه سنگفرش ها به گونه ای است که در اشکال مختلف ساخته شده و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

از آن جایی که بتن ظاهر یکنواختی دارد، ساخت این نوع کفپوش ها در رنگ های مختلف و قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر می تواند ظاهر یکنواخت آن را از بین ببرد. از این محصول می توان برای فضای باز مانند باغ، حیاط خانه و غیره استفاده کرد.

استفاده از سنگ فرش های بتنی پیش ساخته مقرون به صرفه بوده و هزینه زیادی در بر ندارد. به طور کلی انواع رنگی این گونه کفپوش ها نسبت به نمونه های ساده از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

سنگ فرش های بتنی پیش ساخته به عنوان سنگ فرش های مدولار نیز موجود بوده و به طوری طراحی شده اند که نمونه هایی در اشکال مختلف آن ها را می توان در کنار یکدیگر قرار داده و با یکدیگر جفت کرد.

یکی از نکات حائز اهمیت در استفاده از سنگ فرش های بتنی پیش ساخته نحوه نصب آن ها می باشد. در نصب این گونه سنگ فرش ها باید از زیرسازی مناسب استفاده کرد. شیب بندی و زهکشی در زیر سازی این گونه کفپوش ها باید مورد توجه قرار گیرد.

با ما بخوانید : بتن ضدسایش چیست؟

ویژگی سنگ فرش های بتنی پیش ساخته

سنگفرش بتنی پیش ساخته باید از حداقل ضخامت 2 اینچ برخوردار بوده و در نواحی که مربوط به عبور وسایل نقلیه می باشد، ضخامت بیش از 3 اینچ داشته باشند. این گونه سنگ فرش ها در اشکال و ابعاد مختلف ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال نمونه های مستطیل شکل این گونه سنگ فرش ها در اندازه های 3*2 تا 36*24 می توانند متغیر باشند. هرچه این سنگ فرش ها از سختی بالاتری برخوردار باشند، از لحاظ استاندارد نیز در رتبه بالاتری قرار دارند.

برای مثال بالاترین میزان سختی این گونه کفپوش ها 8000 PSI می باشد. پرداخت سنگ فرش های بتنی پیش ساخته به شکل های مختلفی صورت می گیرد که از جمله می توان به پرداخت های شن شوی شده، شیار دار، بافت دار و جلا داده شده اشاره کرد.

سنگ فرش های بتنی پیش ساخته دارای شاخص بازتاب خورشیدی هستند که نشان می دهد در هنگام تابش نور خورشید، چه میزان گرما را جذب یا منعکس می کند.

این شاخص با علامت SRI نشان داده می شود. در هنگام انتخاب این گونه کفپوش ها بهتر است نمونه هایی با SRI بالا انتخاب نمایید. در این صورت گرمای تابش شده از سطح آن ها کم تر می شود. اهمیت این موضوع در مناطق گرمسیر بسیار زیاد می باشد.

مزایای استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته

  • از جمله مزایای استفاده از سنگ فرش های بتنی پیش ساخته می توان به تنوع رنگ، شکل و اندازه های آن اشاره کرد.
  • این گونه کفپوش ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و از این رو شکل گیری آن ها آسان می باشد. به همین خاطر می توان از آن ها در فضاهای مختلف با ابعاد متفاوت استفاده کرد.
  • از دیگر مزایای استفاده از این کفپوش ها می توان به دوام بالای آن ها اشاره کرد.
  • کفپوش های بتنی پیش ساخته نیاز به مراقبت زیادی ندارند و می توان برای مدت طولانی از آن ها استفاده کرد.
  • در صورتی که سنگ فرش های بتنی پیش ساخته مدولار از شکل مناسبی برخوردار بوده و عاری از هر گونه شکافی باشند، می توان به صورت مجدد از آن ها استفاده کرد.

معایب استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته

  • در کنار مزایای یاد شده، استفاده از این کفپوش ها معایبی نیز به همراه دارد. یکی از معایب استفاده از این کفپوش ها نشست نابرابر آن ها در طی گذشت چند سال می باشد. این امر می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از این عوامل نصب اشتباه این گونه کفپوش ها می باشد.
  • از دیگر معایب این گونه سنگ فرش ها می توان به سنگین بودن آن، رنگ پریدگی در طول زمان و ایجاد ترک در آن ها در صورت عدم زیر سازی مناسب اشاره کرد.

انتخاب سنگ فرش بتنی پیش ساخته

آن چه که در انتخاب کفپوش بتنی پیش ساخته باید در نظر داشت، انتخاب نمونه هایی است که از استاندارد لازم برخوردار باشد. برای مثال میزان سختی، کیفیت مواد استفاده شده در ساخت آن ها و میزان جذب و بازتاب گرما مخصوصا در نواحی گرمسیر از جمله فاکتورهایی است که در انتخاب این گونه کفپوش ها باید به آن توجه داشت.