بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی همان طور که نیاز به مصالح خوب و دقت در اندازه افزودنی های بتن و حلال ها دارد، باید به اینکه کار در چه دمایی صورت می پذیرد نیز دقت شود. در این مقاله قصد داریم به شما درباره بتن ریزی در هوای سرد نکاتی را گوشزد کنیم.

هوای سرد

در کارهای بتنی ، هوای سرد به شرایطی اطلاق می شود که بیش از سه روز متوالی ، متوسط درجه حرارت روزانه از 5 درجه سانتی گراد کمتر باشد ، چنانچه بیش از نیمی از روز دمای محیط بالای 10 درجه سانتی گراد باشد هوا سرد تلقی نمی شود .

بخوانید : بتن ریزی در هوای سرد

شرایط بتن ریزی در هوای سرد

شرایط و مواردی که باید در هنگام بتن ریزی مورد توجه قرار گیرد :

  1. دما ، توصیه می شود هنگام بتن ریزی دمای هیچ قسمت از بتن تازه از 10 درجه سانتی گراد کمتر نباشد، ولی به هر حال این دما نباید از 5 درجه سانتی گراد به عنوان حد اقل مجاز، کمتر باشد.
  2. برای تهیه بتن در درجه حرارت زیر صفر ابتدا باید قطعات یخ زده را از مصالح سنگی جدا کرد و مصالح سنگی را تا بالای 15 درجه و در صورت لزوم آب را تا 60 درجه سانتی گراد گرم نمود. در صورتی که مصالح سنگی خشک باشد می توان ماسه را تا 40 درجه سانتی گراد گرم کرد، در این حالت نیز آب نباید از 60 درجه بیشتر گرم شود.
  3. تغییر سریع دمای سطح بتن پس از اتمام دوران حفاظت ، باعث ایجاد ترک در سطح خارجی خواهد شد. لذا باید در طول دسته کم 24 ساعت اولیه پس از اتمام دوران نگهداری بتن تدابیر لازم را اتخاذ نمود.

پیش بینی های لازم قبل و حین اجرای بتن ریزی، در هوای سرد به شرح زیر است:

1) شن ، ماسه و آب مصرفی باید عاری از برف، یخ و مصالح یخ زده باشند.

2) پیش از اجرای بتن ریزی تمامی سطوح در تماس با بتن نظیر سطح  قالب، آرماتورها و کابل های پیش تنیدگی باید عاری از برف و یخ زدگی بوده و حتی الا مکان دارای دمای مخلوط بتن مورد نظر باشند.

3) از سیمان های مخصوص زودگیر نظیر سیمان تیپ 3 استفاده می شود.

4) از پتو های عایق حرارتی مناسب استفاده شود.

5) از طریق بالا بودن دمای محیط بتن ریزی و ایجاد بادشکن مراقبت های لازم به عمل آید.

6) فاصله حمل بتن حتی الامکان کوتاه باشد.