بتن اصلاح شده با لاتکس چیست ؟ در ادامه مقاله قصد داریم به این عنوان بپردازم اما قبل از آن باید کمی به خود بتن اشاره کنیم. با توجه به روند ساخت و ساز امروزه ، بتن در جهان به عنوان یکی از مصالح ساختمان که بسیار پر مصرف و ضروری است شناخته شده و در قرن 21 به ماده ساختمانی شناخته شد. یکی دیگر ازت دلایل انتخاب بتن که باعث ممتاز شدن آن در مصالح ساختمانی شده است خواص مقاومتی و دوام آن است که از طرف دیگر باعث پاکسازی و کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود ، در نتیجه گزینه بسیار خوبی واقع شده است.

بتن اصلاح شده با لاتکس چیست؟

به عبارت ساده و توضیح کوتاه بتن اصلاح شده با لاتکس همان بتن سیمان پرتلند معمولی است که اصولا  جایگزین کردن لاتکس به جای بخشی از آب بتن ساخته می‌شود. البته بتون اصلاح شده با لاتکس با نام‌های بتن پلیمری و پرتلند هم شناخته می‌شود. این بتن در دهه‌های 1950 مورد استفاده قرار گرفت. بتن پلیمری دارای ویژگی پیوستگی بسیار خوبی به یتن قدیم است و از دوام بسیار زیادی در مقابل محلول‌های مخرب برخوردار است. به همین دلیل بیشتر برای بازسازی دال‌های آسیب دیده و در روکش‌های کف‌های صنعتی مورد استفاده است.

ساختار شیمیایی لاتکس

به جز اینکه از لاتکس ، که یک سوسپانسیون کلوئیدی پلیمر درآب هست ، مواد فناوری تولید بتن نوع ال ام سی مشابه همان است که در بتن معمولی با سیمان پرتلند استفاده می‌شود ، به عنوان مواد افزودنی استفاده می‌شود. در گذشته لاتکس‌ها از پلی وینیل استات یا پلی وینیلیدن کلراید بودند. اما در حال حاضر خیلی کم‌تر از قبل از مواد مزبور استفاده می‌شود. و دلیل آن این است که در لاتکس‌های قدیمی احتمال آن که مقاومت بتن خیس کم باید زیاد است و در لاتکس‌های امروزی خطر خوردگی آرماتور وجود دارد.

بتن اصلاح شده با لاتکس چیست

برتری بتن اصلاح شده با لاتکس نسبت به بقیه بتن‌ها

با توجه به توضیحات نیاز است بدانیم بتن اصلاح شده با لاتکس چه برتری و خصوصیاتی دارد. یه علت وجود مواد مات ماتریس هیدرات یا همان پلیمر سیمانی در LMM و LMC ویژگی‌های برتری را مثل : به هم چسبیدگی ، ضد آب بودن عالی ، مقاومت خمشی و موارد دیگر که به انها اشاره خواهید کرد در مقایسه با زمانی که بتن و ملات سیمانی معمولی استفاده می‌شود خود را  نشان می‌دهد.

خصوصیات بتن اصلاح شده با لاتکس

  • کارایی، گیرش، جدایی شیرآبه از سنگدانه (آب انداختگی) و جداسازی
  • مقاومت در کششی، خمشی، پیوند فشاری و ساییدگی
  • هوای محبوس
  • تغییر شکل پذیری، مدول الاستیک و نسبت پواسون
  • جمع شدگی ناشی از خشک شدن، خزش و انبساط حرارتی
  • مقاومت آبی، مقاومت به نفوذ یون کلرید، مقاومت کربناتی و شیمیایی
  • دوام ذوب انجماد

 

جمع بندی

عملا بتن اصلاح شده با لاتکس مزایای بسیار زیادی به همراه دارد و با توجه به کاربرد آن مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است.و همانطور که به آن اشاره شد مثل به هم چسبیدگی و یا ضد آب بودن آن می‌توان گفت بتن را به یکی از مصالح عالی تبدیل خواهد کرد. حدودا 50 درصد وزنی یک لاتکس عموما، ذرات کروی و بسیار کوچک پلیمری و به قطر 0.01 تا 1 میکرون می‌باشند.

همچنین شما عزیزان می توانید جهت استعلام قیمت بتن آماده و قیمت گروت سیمانی از بخش محصولات و خدمات ما این محصولات را تهیه نمایید. همچنین شما عزیزان می توانید جهت آببندی سازه های بتنی در تهران با کارشناسان ما در سایت بتن ایران در تماس بوده و مشاوره لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.