بلوک سیمانی یا آجر ؟!

بلوک سیمانی یا آجر ؟!

در ساخت و سازهای امروزی همیشه این مسئله بیان می شود که آیا بهتر است، در بنا نهادن دیوارها از بلوک های سیمانی استفاده کنیم یا بصورت سنتی از آجر که تاریخ دیرینه ای در این صنعت دارد و در کشور ما نیز استفاده زیادی از آن می شود، این موضوع را می توان در بناهای زیادی که در کشور از نظر تاریخی وجود دارد و دیواره های آجری دارند و نشانگر تمدن ایران زمین در معماری بناهای سنگی و آجری و قدمت پیشرفته ما در این صنعت است مشاهده کنیم.

آجر

آجر از دوران باستان یکی از مهمتریم مصالح در ساخت و ساز به شمار می رود. آجر از پختن خاک رس در کوره های آجرپزی ساخته می شود.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی نیز یکی دیگر از مصالح ساختمانی است که از آن برای ساخت دیوار استفاده می شود. نوعی دیگر از بلوک سیمانی در ساخت سقف استفاده می شود که به آن بلوک سقفی می گویند.
بلوک از مخلوط سیمان، ماسه، پوکه معدنی و آب ساخته می شود .

با ما بخوانید : آجر پلاستیکی

بلوک سیمانی

استفاده از آجر یا بلوک سیمانی

آجر با توجه به اینکه از جنس خاک رس است و در دمای بالا پخته شده است از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است به همین دلیل دیوار ساخته شده با آن محکم خواهد بود . اما با توجه به اینکه اندازه آجر کوچک است و همچنین وزن آن زیاد است در ساختمان های بیشتر از ۲ طبقه استفاده از آن در بنا توصیه نمی شود.

همانطور که گفتیم با توجه به ابعاد کوچکتر آجر نسبت بلوک سرعت انجام کار پایین می آید. اما در استفاده از بلوک سیمانی چون ابعاد بزگتری دارد کار سریعتر پیش می رود. همچنین با توجه به اینکه بلوک سیمانی از پوکه معدنی ساخته شده است وزن سبکی دارد. وزن سبک بلوک باعث می شود که استفاده از آن در ساختمان های با طبقات بالا کاملا رایج باشد.

در نتیجه با توجه با نکات گفته شده در ساختمان های بلند مرتبه استفاده از بلوک سیمانی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر ایمنی بهتر است .