عمل آوری بتن یکی از مهمترین نکاتی است که سازندگان سازه های بتنی به آن توجه ویژه ای دارند ، زیرا هر اندازه که عمل آوری اصولی تری انجام شود در نتیجه میزان فرسایش و از هم گسیختگی بافت بتن نیز کاهش خواهد یافت.

کیورینگ بتن از جمله کاربردی ترین موارد برای عمل آوری هر چه بهتر بتن محسوب می شود  که در حین بتن ریزی و پرداخت سطح  بتن مورد استفاده قرار می گیرد. کیورینگ بتن می تواند بر روی مقاومت سایشی، فشاری و همچنین دوام بتن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

مزایای کیورینگ بتن

تبخیر آب موجود  در بافت بتن می تواند موجب از بین رفتن بتن شده و عمل آوری به خوبی انجام نشود که با استفاده از کیورینگ بتن این مشکل رفع خواهد شد و رطوبت موجود در بتن از بین نخواهد رفت. با استفاده از کیورینگ دیگر نیازی به استفاده از آب پاشی برای مرطوب نگه داشتن بتن وجود ندارد. ترک هایی که به دلیل تبخیر آب بتن بوجود می آید موجب ار بین رفتن بافت آن خواهد شد که با استفاده از کیورینگ می توان میزان تبخیر را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. رنگ سطح بتن به هیچ وجه با استفاده از کیورینگ ها تغییر نخواهد کرد. نفوذ پذیری بافت بتن نیز به کمترین میزان خود خواهد رسید.

 دلایل مهم جهت انجام کیورینگ (عمل آوری) بتن

الف: دستیابی به مقاومت از پیش تعین شده تست های آزمایشگاهی نشان می دهند که بتن در محیط های خشک بالغ بر نیمی از مقاومت خود را در مقایسه با بتنی که در محیطی مرطوب عمل آوری شده است از دست می دهد. بتنی که در دمای بالا ریخته شده است به سرعت به مقاومت اولیه می رسد اما به مرور زمان ممکن است از مقاومتش کاسته شود. ریختن بتن در هوای سرد بدون تمهیدات لازم موجب می شود که زمان بیشتری طول می کشد تا بتن مقاومت اولیه را کسب کند و همچنین در معرض یخ زدگی قرار خواهد گرفت.

ب: بهبود دوام و پایایی بتن در برابر عوامل محیطی بتن خوب عمل آوری شده سطحی سخت تر و نیز مقاوم تر در برابر آب سطحی و سایش خواهد داشت. همچنین عمل آوری مناسب و خوب نفوذپذیری بتن را کاهش می دهد که این عمل مانع از ورود رطوبت و مواد شیمیایی مخرب موجود در آب به درون بتن می شود. و در نتیجه افزایش مقاومت بتن با عمل آوری را منجر می شود.

کیورینگ بتن یا عمل آوری مرحله‌ای بعد از بتن ریزی است که هدف از آن حفظ و ارتقا ویژگی های مختلف بتن به وسیله‌ی جلوگیری از کاهش رطوبت بتن می باشد.در نتیجه واکنش هیدراسیون بتن به خوبی صورت می پذیرد. از آن جایی که هیدراسیون سیمان ساعت ها، روزها و حتی هفته ها زمان می برد، لازم است تا کیورینگ مناسب هم زمان با این واکنش بر روی بتن انجام شود تا به بالاترین مقاومت و دوام بتن دست پیدا کنیم. هم چنین کیورینگ بتن با مقاومت بالا شامل کنترل دمای بتن در حال هیدراسیون نیز می باشد،

چرا که دما نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی هیدراسیون سیمان است. این که کیورینگ بتن چه مدت زمانی طول می کشد، بستگی دارد به ویژگی هایی که ما از بتن می خواهیم. همچنین به میزان رطوبت و دمای محیطی که در آن بتن ریزی صورت پذیرفته نیز ارتباط دارد.

کاربرد کیورینگ بتن

کیورینگ های بتن در مناطقی که میزان تابش نور خورشید به سطح بتن بسیار زیاد می باشد کاربرد بسیار زیادی دارند و می توانند از تبخیر آب موجود در بتن جلوگیری به عمل آورند. جریان باد نیز دست کمی از آفتاب ندارد و می تواند موجب تبخیر آب موجود در بتن شود که با استفاده از کیورینگ ها می توان  این مشکل را بر طرف نمود. در بتن ریزی های گسترده نیز از کیورینگ ها استفاده زیادی می شود.

انواع کیورینگ های بتنی را می توانید از شرکت بتن ایران یکی از شرکت های مطرح در زمینه فروش محصولات بتنی تهیه نمایید.