انواع واتر استاپ و کاربردهای آن

انواع واتر استاپ و کاربردهای آن

استفاده از واتر استاپ ها راه حلی برای حفظ یکپارچگی سازه بتنی و جلوگیری از نفوذ آب و هدر رفت آن در مقاطع بتنی می باشد. از عوامل اصلی نیاز سازه های بتنی آبی یا بصورت غوطه ور استفاده از این نوارهای آب بند در پروژه های عمرانی می توان به کنترل رفتارهای سازهای بتن، جلوگیری از بروز ترک در مقاطع حجیم و از طرفی محدودیتهای اجرایی حاکم
بر پروژه اشاره کرد؛ همچنین به منظور ایجاد درزهای اجرایی یا قطع بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. آب بندی درزهای اجرایی در زیرزمین های دارای تراز بالای آب زیرزمینی یا آب بندی درزهای انبساطی استخرها و مخازن آب و فاضلاب، منهول ها، مخازن پساب و سازه های بتنی پیش ساخته از نمونه های کاربردی آن می باشد.

از نظر جنس می تواند انواع PVC، لاستیکی، هیدروفیلی، درزبند پایه قیری،
نوع سطحی بر پایه تزریقی و یا کامپوزیت باشد. عملکرد نوع پی وی سی
بر پایه ی ایجاد سدی در مسیر عبور آب با حداکثر طول مسیر عبور طراحی
شده است.

با ما بخوانید :کاربرد واتر استاپ

واتر استاپ های PVC به دو دسته کلی تخت و حفره دار تقسیم می شوند و با در نظر گرفتن نیاز پروژه می تواند از نوع دیواری و یا کف خواب باشد.

نوع تخت:

در درزهای اجرایی به منظور عایق سازی و ممانعت از عبور آب درون درزها کاربرد دارد. قسمت مرکزی نوار فاقد حفره است.

کاربرد واتر استاپ

حفره دار:

در درزهای انبساطی و انقباضی کاربرد داشته و با توجه به وجود حفره میانی و قابلیت تغییر شکل زیاد، مانع عبور آب در اثر جا به جایی درزها می شود و نیز در برابر فشار هیدرولیکی و جابه جایی های طولی، عرضی و  انقباضی که ناشی از رفتارهای سازه براثر گرما و سرما ایجاد شده، مقاومت نشان می دهد.

تخت پشت صاف:

در درزهای اجرایی کف کاربرد دارد. این نوار دارای یک وجه کاملا صاف و وجه دیگر آن با آج های بلند و فاقد حفره در مرکز خود است.

حفره دار پشت صاف:

در درزهای انبساطی کف کاربرد داشته و دارای یک وجه کاملا صاف و وجه دیگر آن با آج های بلند و حفره می باشد.

شما می توانید برای یک انتخاب مناسب و خرید محصول مورد خود با کارشناسان مجرب مجموعه ایران بتن تماس حاصل فرمایید.