تسریع کننده گیرش بتن به موادی گفته میشود که میزان سرعت آبگیری بتن را بالا میبرد و بتن در مدت زمان کمتری به مقاومت لازم میرسد. این تسریع کننده‌ها عموماً در مکان‌هایی که آب به سرعت یخ میزند کاربرد زیادی دارد و آن را به عنوان ضد یخ به‌کار می‌برند که هم بتون با سرعت بالایی به گیرش لازم برسد و هم آب افزوده شده به بتن یخ نزند.

همچنین در مواردی در ساخت ستون‌های ساختمان به مشکل کم بودن تعداد قالب‌ها بر می‌خورند و احتیاج دارند که این قالب‌ها را سریع باز کنند که در قسمتی دیگر از آن استفاده شود در این موارد نیز تسریع کننده‌های گیرش بتن کاربرد بسیاری دارند.

این تسریع کننده گیرش بتن از ریزش مصالح در بتن‌های پاششی جلوگیری می‌کند و باعث گیرش بتن با سرعت بالا می‌شود.

تسریع کننده‌های گیرنده بتن چگونه کار می‌کنند؟

افزودن تسریع کننده‌های گیرش بهتون باعث ترکیب شدن کلسیم هیدروکسید حاصله از هیدراتاسیون بتن می‌شود و باعث تشکیل کلسیم کربنات و نمک می‌شود که نمک به دست آمده از این واکنش سبب سرعت بخشیدن به واکنش آلومینات و سیلیکات میشود.

تسریع کننده گیرش بتن چیست

در خصوص تسریع کننده گیرش بتن می توان اینطور اظهار داشت که در این واکنش کلسیم کربنات که تولید می‌شود سفت می‌شود و بر بافت بتن تاثیر گذاشته و باعث افزایش مقاومت آن نیز می‌شود و بلافاصله با اتصال دادن بتن با مکان مورد نظر شروع به واکنش هیدراتاسیون می‌کند و حرارت تولید شده و گیرایی بتن در فقط چند ثانیه پس از اخلاط تا هشتاد درصد افزایش پیدا میکند به عنوان یک کاتالیزگر در واکنش هیدراتاسیون کار می‌کند.

نحوه و میزان مصرف تسریع کننده گیرش بتن

در خصوص تسریع کننده گیرش بتن می توان اینطور گفت که مدت زمان گیرش بتن بستگی به تازگیا که نه بودن بتن دارد. و به این دلیل برای تعیین اینکه چه مقدار از پودر تسریع کننده باید استفاده شود بهتر است از مخلوط‌های آزمایشی استفاده کنید. اگر این پودر را بیش از اندازه در بتن استفاده کنید باعث کم شدن مقاومت بتن میشود یعنی عملکرد برعکس دارد. میزان مصرف پودر علاوه بر این که به تازگی و که بودن بتن بستگی دارد به میزان دما نیز بستگی دارد.

انتخاب مناسب تسریع کننده گیرش بتن

گفتیم که تسریع کننده‌ها انواع مختلفی دارند و نوع تصویر کننده مصرفی شما همچنین بستگی به نوع بتن و تمایل دارد که شما در آن می‌خواهید از بتن استفاده کنید. عمو من از کارشناسان و افراد با تجربه بالا در این مقاله استفاده می‌شود و به شما توصیه می‌کنیم از چنین افرادی کمک و مشورت بگیرید. مثلاً در برخی مکان‌ها استفاده از برخی تسریع کننده‌های گیرش بتن ممنوع می‌باشد و برای اطلاع از این موارد ممنوع از کارشناسان و افراد با تجربه بالا کمک و مشورت بگیرید.

کلام آخر

استفاده از پودرهای تسریع کننده گیرش بتن از سال 1885 تا به حال بسیار مورد استقبال و استفاده قرار گرفته و استفاده از این تسریع کننده‌ها به طور کامل مشکلات دیر گیری بتن و یا به وجود آمدن مشکلاتی مانند یخ زدن آب در هوای سرد به طور کامل حل کرده اما طبق این نکات بسیار زیادی که در بالا گفته شد حتماً به یاد داشته باشید که استفاده از انواع و میزان این تصفیه کننده‌ها برای بتن مورد نظر شما نیاز به راهنمایی گرفتن از افراد خبره در این کار و انجام دادن آزمایش قبل از انجام کار اصلی را دارد.

همچنین شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از قیمت کفپوش اپوکسی و قیمت بتن آماده به بخش فروشگاه و محصولات ما در سایت بتن ایران مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.